Cova de la Moneda

Cova de 165 metres de recorregut a Mont-ral.

La galeria d'entrada enllaça lateralment amb una galeria que es dirigeix cap el S, en aquest punt la galeria ascendeix situant-nos davant d'un petit ressalt de 5 metres de desnivell, el qual es pot superar fàcilment davallant per la banda esquerra de la galeria, aquesta continua fins una sala circular amb una gran estalagmita al centre, en aquest tram anterior a la sala trobem una falsa galeria superior. Així mateix en tot aquest tram trobem infinitat d'arrels que pengen del sostre.
La galeria continua fins una nova sala situada a un nivell inferior però fàcilment accessible per la banda esquerra de la galeria. A partir d'aquí la galeria va minvant les seves dimensions i s'esfondra una mica fins arribar a una bifurcació on de seguida els dos conductes queden closos.
  • Municipi: Mont-ral
  • Comarca: Alt Camp
  • Última revisió: 2016-08-26 09:50:24

Des de Mont-ral, ens dirigirem cap a l'O, i agafarem el camí de la Foradada, passarem pel serrat de l'Avenc fins arribar a un coll on veiem la Foradada a la nostra alçada, pujarem per un camí que remunta la petita cinglera i que es dirigeix a els Motllats, caldrà seguir sempre les desviacions cap a la dreta en direcció als cingles de Barrina, en arribar al pla superior i a tocar del cingle buscarem un pas que permet baixar fins una primera feixa on es troba la boca de la cova.

La primera referència sobre aquesta cavitat és d'en Joan Ferraté a la seva obra Espeleologia de les comarques tarragonines (1918), encara que únicament l'esmenta sense aportar cap dada concreta. L'any 1946, P.Palau a la circular del Club Excursionista de Gràcia fa una descripció d'una cova que anomena Cova dels Motllats, que és sens dubte la Cova de la Moneda. La tardor de 1951, F.Español i A.Lagar, en les seves recerques biospeleològiques per les Muntanyes de Prades visiten al menys un parell de vegades la cavitat.
Sabem que la cova és prou coneguda pels espeleòlegs del Camp de Tarragona durant la dècada dels anys 1950, però no es té notícia bibliogràfica completa fins l'exploració de membres de la SIE – CEA l'any 1966, els qual realitzen la primera topografia. Posteriorment, l'any 1973 l'ERE del CEC realitza una nova topografia que restà inèdita fins la seva inclusió a EspeleoÍndex..

topo 0: Cova de la Moneda

foto 6: Cova de la Moneda
foto 7: Cova de la Moneda
foto 8: Cova de la Moneda

1. Borràs, J.; Miñarro,JM.; Talavera, F. (1978).- Catàleg Espeleològic de Catalunya. Vol. 2 (l'Alt Camp, la Conca de Barberà,el Baix Penedès i el Tarragonès):246 pp. Ed. Poliglota. Barcelona.
  1. Ferro, A. (1970).- “La Cova de la Moneda” EspeleoSie (8): 19-22. SIE – CE Àliga. Barcelona.
  • Topografia inèdita extreta de l'arxiu de l'ERE del CEC.