Cova de la Barra

Cova de 163 metres de recorregut a Les Valls d'Aguilar

Es tracta d'una galeria que als 30 metres aproximadament es divideix amb dos, una superior que remunta fins a +9 metres i l'altra inferior que davalla fins a -10 metres. Sembla ser que ambdues galeries pertanyen a una mateixa diàclasi i estan estructurades enmig d'un caos enorme de blocs. El desnivell total és de 19 metres (-10/+9).
  • Municipi: Valls d'Aguilar, Les
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Boumort, el

A la carretera de Noves de Segre a Taús i abans d'arribar a Bellpui, trobem una pista a l'esquerra que porta a una casa i uns metres més avall arriba al riu, la pista continua a l'altra banda del riu, tot seguint el seu curs. Un centenar de metres després d'haver creuat el riu agafarem un sender ascendent a la banda dreta. Després de mitja hora de pujar en ziga-zaga abandonarem el sender i creuarem un torrent  per dirigir-nos a unes parets que queden al sud. En primer lloc trobarem la cova del Pi Gros, una mica més a l'est trobem la cova del Pont i una mica més a l'est trobem la cova del Roser a uns 10 metres per sobre es troba la cova de l'Escala, la qual és visible des de la carretera i el riu, la cova de la Barra es troba a 370 metres a l'est de la cova de l'Escala, a l'altre costat del barranc, es de difícil aproximació degut a la vegetació i la verticalitat del terreny. La boca es troba en una gran esquerda que es veu des de la carretera.

La primera exploració fou realitzada per l'ACE Mataró el 1968.

topo 0: Cova de la Barra

1. GIRES (2003).-“Cavidades de la Vall d'Aguilar” Passamà (2): 18-39, GIRES, St.Esteve Sesrovires.
  2. Borràs, J; Miñarro, JM; Talavera, F.(1978).-“L'Alt Urgell i la Cerdanya”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol. 1):1-166. Políglota. Barcelona