Cova de l'Aumidiella Gran

Coneguda cova de 144 m. de recorregut a Benifallet (Baix Ebre).

Una boca de 2 metres d'ample per 1,2 metres d'alt, ens situa en una galeria sorrenca de 14 metres de llarg amb un sostre que va descendint progressivament. A pocs metres del principi, a mà esquerra, una petita finestra ens situa a l'inici d'una galeria de sostre baix comunicada amb l'exterior per diferents estretors. Continuant per la galeria, als 16 metres i a l'esquerra hi ha un pas baix que, descendint un petit ressalt, dóna pas a una galeria descomposta i lleugerament descendent. A l'esquerra comença una galeria que finalitza als pocs metres en una gatera impracticable. Seguint la galeria arribem al final on trobem una nova gatera estreta que comunica amb el pis superior de la Cova del Dos, però que és impracticable.
Continuant per la galeria principal trobem als 12 metres una altra galeria a la dreta, la qual es divideix en dos, una direcció N que finalitza als pocs metres, i l'altra direcció E, de més recorregut, que finalitza en dues gateres estretes. A partir d'aquesta última bifurcació, la galeria principal gira lleugerament cap al S, finalitzant als 45 metres.
  • Municipi: Benifallet
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Serres de Cardó i del Boix
  • Última revisió: 2019-05-15 16:45:31

Es troba a uns 2,5 quilòmetres al S de Benifallet, al vessant esquerre hidrogràfic del barranc d'en Jordi.
A la carretera T-301 de Tivenys a Benifallet, gairebé arribant al quilòmetre 21 i del costat dret, surt una pista asfaltada que després d'1,5 quilòmetres ens durà fins l'aparcament habilitat per visitar les coves.
Des de la Cova Meravelles s'ha de seguir el sender que segueix el peu del cingle i a uns 150 metres més enllà, poc després de passar per l'Avenc del Sifó, ja es veu la boca de la Cova Marigot i uns 40 metres més enllà es troben les dues boques de la Cova del Dos. Trenta metres més endavant el sender queda tallat a ran d'un pany de paret, i és aquí on grimpant uns 10 metres s'arriba a una cornisa que és on es troba, la boca de la cova.
La visita a la cavitat queda subjecta a l'autorització dels gestors del recinte turístic de les Coves de Benifallet.

Des de temps remots era coneguda una cova de l'Aumidiella per la gent de Benifallet. Faura, en el seu Recull (1909) fa esment de: La Aumediella i Avenc prop de la Aumediella (sic), sense aportar cap més dada.
Bayerri (1934) explica com a finals del segle XIX un veí de Benifallet, Juan Vizcarro Salaet, en tornar de fer una visita a la Cova de l'Aumidiella va trobar casualment una altra cova, fins aleshores desconeguda, que superava en bellesa a l'anterior. El mateix Bayerri proposa que la descoberta més recentment la denominessin Aumidiella la major i la coneguda des de feia molt de temps passés a ser l'Aumidiella la menor.
Cap a 1934 o 1935, N. Llopis Lladó (CMB) visita les coves de les Aumidielles i fa la topografia d'una que tot fa pensar que és un dibuix parcial de la Cova de l'Aumidiella Gran, però... ell l'anomena Cova de la Cotxidiella Gran.
Tenim notícia que l'agost de 1962 membres del GES – CMB visiten les Coves de l'Aumidiella, però no queda constància concreta de les exploracions.
La Setmana Santa de 1966, membres del GIE del Club Excursionista de Gràcia decideixen anar a investigar que són aquestes coves que han sentit a parlar. Durant aquells dies visiten la que ells anomenen Aumidiella gran, Aumidiella petita i Cova del Dos, encara que magnifiquen molt els resultats i arriben a dir: ... las cuevas del Dos y de la Aumidiella Gran contienen salas de gigantescas dimensiones, alzándose como unas de las cuevas más grandes de Cataluña (sic).
L'any 1974 membres de la SIE-CEA van visitar la zona de les Aumidielles, fent la topografia d'un parell d'elles. El company JM. Victoria va poder recuperar l'original de l'Aumidiella Gran (Espeleobloc, 2017) que mai es va arribar a passar en net. Falta una galeria lateral.
Anys més tard, el febrer de 1980, membres de l'Espeleo Club de Gràcia topografien la cova completa.

topo 0: Cova de l'Aumidiella Gran
topo 1: Cova de l'Aumidiella Gran
topo 2: Cova de l'Aumidiella Gran

foto 0: Cova de l'Aumidiella Gran

1. Bayerri, Enrique (1934).- Historia de Tortosa y su comarca. Vol.II: 702 pp. Capítulo Nono: Espeleología de la Comarca de Tortosa (pàg. 363-416). Imprenta Moderna de Algueró i Baiges. Tortosa.
  2. Espeleo Club de Gràcia (1984).-”Contribució al Catàleg Espeleològic del Baix Ebre (Tarragona)”. Exploracions (8):47-57. EC Gràcia. Barcelona.
  1. Faura, Marià. (1909).- “Recull Espeleològic de Catalunya”. Sota Terra (I): 1-26. Club Muntanyenc. Barcelona
  2. GIE (1969).- “Sierra de Cardó (Resumen de las actividades realizadas hasta el 31 de diciembre de 1968). Butlletí del Club Excursionista de Gràcia (319): 2-5. Barcelona.
  3. Morales, Ramon (1964).- “Las cuevas y simas de Benifallet”. Geo y Bio Karst (3): 25-26. Editat per Jmª Armengou. Barcelona.
  • Fotografia extreta del blog (covesbenifallet.blogspot.com)