Cova de Grabiel

Cova de 23 metres de recorregut al torrent del Bosc (Castell de Mur).

Una boca aproximadament de 7X12 metres dóna accés a una galeria de 13 metres de recorregut total i 5 metres d'amplada de mitjana. Als 4 metres de recorregut trobem que la galeria es divideix en dos nivells, un inferior de 6,57 metres de recorregut per 3,39 metres d'amplada i 1,36 metres d'alçada, al sostre hi trobem un petit forat impracticable que comunica amb el pis superior.
Per accedir al pis superior cal superar un ressalt de 1,66 metres d'alt, on la resta de la galeria té un recorregut d'uns 10 metres. Per la banda dreta trobem una curta galeria ascendent amb formació en alguns punts. Aquesta galeria arriba a la cota + 5 metres respecte l'entrada.
  • Municipi: Castell de Mur
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Montsec d'Ares
  • Última revisió: 2018-02-26 15:21:41

Es pot accedir per dos itineraris. El primer es sortint de la C-13 des de l'aparcament que hi ha davant del barranc del Bosc, es tracta de remuntar el camí que voreja el barranc del bosc, fins que aquest creua el torrent i s'enfila per la canal de Sòls fins arribar a la cova.
Un altre itinerari més fàcil és agafar la pista que surt de la C-13 a l'alçada del quilòmetre 74,080 i passa per sota de la via del tren, cal seguir a l'esquerra seguint els indicadors del barranc del bosc, trobarem una barrera que en algunes èpoques de l'any està tancada (principalment a l'estiu). Després de recórrer uns dos quilòmetres (es recomana vehicle tot terreny o similar), trobarem un indicador del barranc del Bosc, un camí en pujada ens durà fins la carena, que anirem seguint cap a l'est fins que aquest inicia la baixada cap el barranc del Bosc, al poc d'anar baixant ens desviarem a l'esquerra en direcció a la base de la cinglera per un desdibuixat corriol que ens portarà en un curt recorregut fins la cova.

Coneguda d'antic i utilitzada per aixoplugar els ramats d'ovelles, més tard fou utilitzada d'aixopluc dels escaladors.Toponímia:Citada a la cartografia de l'ICGC com Cova de Grabiel (sic), topònim que hem respectat, encara que sigui una forma incorrecta de Gabriel.

topo 0: Cova de Grabiel

foto 6: Cova de Grabiel
foto 7: Cova de Grabiel
foto 8: Cova de Grabiel

• Totes les dades així com coordenades, topografia i fotografies han estat aportades per Arcadia Cabanas i Francesc Rubinat (ERE-CEC).