Cova de Baladrons

Balma obrada a la vall de Baladrons, el Cogul.

Balma de 16 metres d'amplada en la part obrada i cinc metres més fora del tancat, té un màxim de 6 metres de fons i l'alçada va des dels 2,80 metres al pòrtic fins a uns 40 centímetres a la part interior de la balma.
La paret que tanca la balma en la seva part central arriba al sostre, actuant com a pilar en un intent per sustentar la roca que fa de coberta.
  • Municipi: Cogul, El
  • Comarca: Garrigues
  • Unitat: Garrigues, les
  • Granunitat: Depressió Central
  • Última revisió: 2020-12-19 12:41:06

Sortirem del Cogul per la part N del poble, seguint en direcció E per una carretera local, als 225 metres arribem a una cruïlla, per l'esquerra ens portaria a Castelldans, haurem seguir a la dreta per la pista asfaltada que es dirigeix a Albagés. Després de recórrer 480 metres, a l'esquerra, trobarem l'aparcament i el Centre d'Interpretació de la Roca dels Moros, des d'aquest punt cal seguir la pista que de seguida deixa d'estar asfaltada, després de 765 metres des de la Roca dels Moros ens desviarem a la dreta per una pista que seguirem durant uns altres 620 metres, aquesta pista d'inici travessa el llit del riu Set i passa per l'Era del Taboleta, una mica més endavant podrem aparcar en un petit espai a la dreta de la pista. A la nostra esquerra el centre de la vall està ocupat per camps de conreu, a l'altre costat d'aquests en el vessant contrari (Est) a uns 75 metres de distància ja es veu la balma.

Coneguda d'antic i utilitzada per guarir-se de les maltempsades, actualment en estat d'abandonament.
Cal tenir en compte que majoritàriament les balmes de la comarca de les Garrigues a les quals toponímicament se les denomina com a “Coves”, en realitat la gran majoria d'elles son artificials. Estan excavades a partir d'una roca que fa de coberta i fent el conseqüent buidat inferior fins aconseguir l'espai necessari per la finalitat desitjada, molts cops el murs interiors actuaven de suport del sostre, l'abandonament d'aquests espais a comportat quedar sense manteniment, on el temps i la pròpia erosió ha acabat ensorrant algunes d'aquestes balmes, un exemple el trobem a la cova del Miquel del Moix, situada quasi a la capçalera d'aquesta mateixa vall de Baladrons, on s'ha esllavissat par de la coberta de roca quedant la balma col·lapsada.

topo 0: Cova de Baladrons

foto 0: Cova de Baladrons
foto 1: Cova de Baladrons
foto 2: Cova de Baladrons
foto 3: Cova de Baladrons
foto 4: Cova de Baladrons

1. Esquerda Ribes, Mateu (2004).-”La cova de les Creus, la cova de la Pujola i el despoblat de la Cova al terme de Cogul”. IV Trobada d'Estudiosos de la Comarca de les Garrigues. 35-56. Les Borges Blanques.
  2. Martín i Vilaseca, Fèlix; Serra i Batlle, Ramon (1991).-Les construccions de pedra seca a la comarca de les Garrigues. 1-145. Pagès Editors. Lleida.
  3. Martín i Vilaseca, Fèlix; Preixens i Llevadot, Josep (2005).-Les construccions de pedra seca. 1-457. Pagès Editors. Lleida.
  4. Preixens i Llevadot, Josep (2003).-”Inventari de les cabanes de la comarca de les Garrigues”. Dovella (Hivern 2002):27-30. Manresa.
  • Coordenades, dades, topografia i fotografies facilitades per Arcadia Cabanas i Francesc Rubinat (ERE-CEC). Desembre 2020.