Cova de Avenc del - Sant Salvador Ral

Avenc de 14 m. de fondària que s'uneix a la cova inferior (Pontons, Alt Penedès)

Es tracta d'una curta travessa que uneix les parts superior i inferior del cingle on es troba l'ermita de Sant Salvador.
Entrant per la boca superior (avenc del Ral) trobem un ressalt de 2 metres que podem baixar fàcilment. De seguida trobem l'inici d'un estret pou de 8 metres, estructurat en una diàclasi de 10 metres de llarg. A la base del pou ens trobem, per una banda, que la diàclasi continua més o menys planera, que finalitza als 6 m. Per l'altra banda, una forta rampa descendent amb algun pas estret, ens porta a la part més ampla de la cavitat (2 m.) i de sòl molt pla, fins a donar a l'exterior (cova de Sant Salvador), a l'inici d'una rampa que ens porta a la base del cingle.
  • Municipi: Pontons
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Última revisió: 2015-10-23 15:58:41

Del km 4,230 de la carretera BV-2122 (Torrelles de Foix-Pontons) surt un desviament a la dreta, direcció N, que ens portarà, després de 3 km, a la urbanització la Plana de les Torres. Prendrem el primer carrer a l'esquerra (carrer de la Gardènia. Un rètol indica Pontons) i girarem a la dreta (carrer del Pensament) i seguirem per un camí terrer que ens portarà a una masia voltada per una tanca. Deixarem la tanca a la nostra esquerra i seguirem poc més de 500 metres fins a trobar un desviament a la dreta que cal seguir fins a trobar un camp de vinyes. Seguirem 120 metres i deixarem el cotxe a una marcada corba a la dreta. Seguirem a peu uns 50 metres i girarem a l'esquerra (hi ha una fita), on agafarem un corriol que ens portarà a dalt d'un cingle, on trobarem l'entrada de l'avenc del Ral.
Per arribar a la cova de Sant Salvador seguirem un corriol paral·lel al cingle que porta direcció E i baixarem a peu de cingle fins a trobar l'ermita. La cova es troba uns 25 metres després de l'ermita. Es tracta d'una esquerda mig emmascarada per la vegetació.

La cova es coneix de temps immemorials i fou utilitzada com annexa a l'ermita de Sant Salvador (segle XIV). La primera exploració de l'avenc del Ral fou realitzada per l'ERE de l'Agrupació Excursionista de Catalunya, de Vilafranca del Penedès l'any 1958.

1. Aymamí, G. (1990).- “Contribució al coneixement espeleològic de l'Alt Penedès (14ena. Nota)”. Excursionisme (184): 362-363. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  1. Poyo, A. (1959).- “Exploraciones subterráneas en el Panadés”. Cordada (45): 11. Editada per J.Mª Armengou. Barcelona.
  • Actualització de dades, topografia i fotografies extretes del blog: cavitatsdecatalunya.blogspot (de Jordi de Valles). Apunt del 21-6-2014. Dades: J. Cuenca (GEB); J. Ferreres i J. de Valles (ECG)