Cova d'en Domingo Grau

Cova de 156 m. de recorregut a Horta de Sant Joan (el Port)

La boca d'entrada (1,30 x 1,20 m.), protegida amb una reixa de ferro que actualment resta oberta sempre, comunica amb una galeria d'uns 15 metres de llarg que porta a una mena de sala d'on surten diferents passadissos. Si seguim pel de davant, segons la direcció d'entrada, es troba un ressalt d'uns 4 metres de diàmetre i 3 de desnivell; la galeria inferior gira a l'esquerra i després d'un pas acotat s'arriba a una sala allargada (10 x 3,10 m.) amb nombroses concrecions litogèniques i un gour al final, normalment ple d'aigua.
Tornant a la primera cruïlla, a la dreta s'inicia una galeria d'uns 16 metres de longitud i en sentit ascendent fins arribar a un pouet de 6 metres al que segueix una galeria de 14 metres fins a fer-se impracticable la diàclasi.
A la dreta i inici de la galeria anterior, es troba una altra que en un primer tram cal anar arrossegant-se, fins arribar a un brusc gir a l'esquerra on es guanya amplada i cal progressar per la zona mitja d'una galeria diaclasada d'uns 50 metres de longitud, fins arribar a un pas baix que al poc es fa impenetrable.
El desnivell total de la cavitat és de 16,20 metres (- 6,70; +9,50).

• Municipi: Horta de Sant Joan
  • Comarca: Terra Alta
  • Unitat: Port, el
  • Última revisió: 2016-05-05 14:58:41

Sortint d'Horta de Sant Joan cal anar a buscar la pista que portarà a l'àrea recreativa del mas de la Franqueta. Quan s'arriba a l'alçada de les Roques d'en Benet cal desviar-se a l'esquerra per una altra pista anomenada de les Eres i que va seguint en direcció S tot el vessant de ponent d'aquestes característiques roques. Quan ja s'han deixat enrere, la pista fa unes ziga-zagues i arriba al Coll de Membrado. Des d'aquí cal baixar més d'un centenar de metres pel peu de la cinglera situada en la cara S i un cop s'acaba i gira, remuntar per la seva base per situar-se a l'altre vessant (cara N) (més avall es veu la pista que ve de les Roques d'en Benet, però que està tancada per una cadena); anar remuntant fins localitzar el punt de la paret on hi ha una corda fixa amb nusos que permet salvar el ressalt vertical fins la boca.

Sembla que la primera exploració tingué lloc cap a l'any 1975 per membres d'un grup que tenia com a sigles SEP (desconeixem de quin es pot tractar). Temps més tard arriba a oïdes d'algun component de la SIRE – UEC Sants l'existència d'aquesta cova i fins i tot que existien topografies que oscil·laven entre 250 i 600 metres de recorregut (?).
L'any 1980 visiten la cavitat i fan l'única topografia que tenim coneixement i junt amb altres petites cavitats dels voltant les publiquen al seu butlletí.
Cal dir que és una cova prou coneguda a la zona, possiblement més per excursionistes i curiosos que per espeleòlegs. Sembla que durant un temps la cavitat va estar protegida per una reixa metàl·lica.

Addenda: Actualitzem de nou la fitxa (maig 2016) aportant noves dades sobre la primera exploració, gràcies a la còpia d'una memòria que ens ha facilitat l'amic Toni Inglés i que li ha aparegut en una de les seves “carpetes perdudes”.
Les sigles SEP corresponen a la Secció d'Espeleologia Puigcastellar del Centre Excursionista Puigcastellar (Santa Coloma de Gramenet) que durant l'any 1975 van organitzar la campanya Operación Beceite – 75. A la cova els hi va portar un antic pastor d'Horta de Sant Joan que van conèixer al bar del poble, el seu nom: Domingo Grau i al qual van dedicar la cova.
A l'esmentada memòria només tracten d'aquesta cova i desconeixem si van arribar a explorar més cavitats per la zona. També apareix la topografia de la cavitat i que ara (passats 41 anys) ens plau incloure com a primícia. Segons les seves dades la cavitat tenia un recorregut de 211 metres.

topo 0: Cova d'en Domingo Grau

foto 4: Cova d'en Domingo Grau
foto 5: Cova d'en Domingo Grau
foto 6: Cova d'en Domingo Grau

1. Estruel, Miquel (1990).- Ruta per conèixer la Terra Alta (Excursions – Escalada – Espeleologia). Vol. II: 119 pp. Centre Excursionista de Gandesa.
  1. SIRE-UEC Sants (1981).- “Contribución al catálogo espeleológico de Tarragona – Horta de Sant Joan, Terra Alta” Boletín de Informacion SIRE (6): 62-79 (3ª época). SIRE – Unió Excursionista de Catalunya – Sants. Barcelona.
  • Revisió de coordenades i d'aproximació (abril 2016), facilitades per Joan Pallisé (Montblanc)
  • Memòria inèdita de la SE Puigcastellar (Santa Coloma de Gramenet) de l'any 1975 facilitada per Toni Inglès (ERE – CEC)