Cavorca de Falgars

Avenc de 40 m. de desnivell a la Vall d'en Bas (la Garrotxa)

La boca d'accés a la cavitat és de caire accidental, ja que tot fa pensar que es va obrir amb l'ampliació de la pista de formigó que puja a Falgars d'en Bas.
La galeria d'entrada, d'una amplada de 2 a 3 metres, presenta dues petites xemeneies al seu sostre. Un pou de 8,5 metres dividit en dos ressalts ens du fins al 15 metres de fondària. En aquest punt trobem una sala de forma allargada de direcció NE-SO, amb el sòl ocupat per sediments argilosos i un caos de blocs. Per sota hi ha una petita xarxa de galeries estructurades en diàclasis NE-SO i N-S, per les que es baixa fins a la cota – 32. S'hi pot accedir per diferents punts a la banda inferior de la sala.
Si continuem per la galeria principal en direcció NE, podem observar alguns processos litogènics sobre blocs basculats. A pocs metres abans del final de la galeria, per sota dels blocs s'obre un ressalt per on accedim a un replà inferior amb el sostre molt descompost. En aquest punt un pou de 10 metres i dos petits ressalts estructurats tots ells en una diàclasi N-S, ens porten fins a la cota – 38. A pocs metres més enllà hi ha un pas molt estret amb corrent d'aire.
  • Municipi: Vall d'en Bas, La
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Valls d'Hostoles i d'en Bas
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2022-08-08 06:48:57

Des de la carretera C-153 entre Cantonigrós i el Coll de Condreu, a l'alçada del quilòmetre 34 a l'inici d'una corba tancada a la dreta, de l'esquerra surt una pista asfaltada el camí del Coll, un cop passat el Coll la pista asfaltada continua pel camí de Falgars a la Devesa fins arribar a Falgars d'en Bas, una mica més endavant tot just passar el desviament per anar a la Freixedella, hem de deixar els cotxes perquè hi ha una tanca que barra el pas, amb cartells indicadors de propietat privada i prohibit passar fins i tot bicicletes.
Tot i que diu prohibit passar, és un GR i han deixat un pas molt estret per qui va a peu (amb la motxilla a l'esquena no hi passes) es segueix la pista que va baixant i el forat és troba a la cuneta a mà dreta.

L'altra forma d'accedir és des de poc abans d'arribar als Hostalets d'en Bas, per la carretera C-153 provinent de Rupit i el coll de Condreu (Osona), surt una pista en part cimentada, anomenada de la Coromina, que puja fins a Falgars d'en Bas, aquesta és una pista privada que té restringit el pas. Un cop que la pista arriba al peu de la cinglera (Cingles de Rocafeliu) i abans d'un revolt tancat a l'esquerra, es troba, al marge esquerra de la pista, l'accés de la cavitat, dissimulada per la vegetació.

Explorada i topografiada per membres del Grup d'Espeleologia de Badalona entre el maig del 1994 i el gener del 1995.
Desconeixem l'any en que es va fer la pista i la possible aparició de l'avenc, però els seus exploradors ja van detectar visites per l'acció del martell en part de les seves mineralitzacions.

topo 0: Cavorca de Falgars

foto 6: Cavorca de Falgars
foto 7: Cavorca de Falgars
foto 8: Cavorca de Falgars

1. Miret, Francesc; García, Martí (2005).- “ Cavorca de Falgars (La Vall d'en Bas, Garrotxa)”. Cavernes (25): 7-10. Grup d'Espeleologia de Badalona.
  • Actualització de dades i fotografies facilitades per espeleodijous.cat post del dia 28-07-2022