Cauva Dera Hònt Hereda

Interessant cova de 150 m. de recorregut a la Vall d'Aran

Ampli pòrtic d'entrada amb una galeria principal de notables dimensions. Al poc d'entrar, a la dreta, surt una galeria subdividida en vàries cambres per diferents trams d'envà que les separa.
A mitja galeria principal surt a l'esquerra una galeria estreta d'uns 15 metres de llargada que acaba per estretor. Seguint fins al final de la galeria principal, apareix una galeria de sostre baix per on flueix un petit curs hídric que després d'un curt recorregut per una galeria descendent, desapareix entre blocs; aquesta galeria descendent encara continua uns metres més fins arribar entre sediments, al punt de màxima fondària de la cova.
Al costat de la galeria per on surt l'aigua, s'origina un conducte en rampa ascendent, d'uns 10 metres de longitud, que acaba en una estreta xemeneia que puja fins a gairebé 10 metres de desnivell per damunt la boca d'entrada.
Desnivell total 21,2 m. (- 11,4; + 9,8).
Uns 50 metres per damunt la cova es troba una dolina-embut d'uns 15 metres de profunditat, lloc on es perd el curs d'aigua que ve de l'estany, el qual torna a sortir a l'exterior per unes surgències situades uns 30 metres sota la cova.
  • Municipi: Vielha e Mijaran
  • Comarca: Val d'Aran
  • Unitat: Val d'Aran
  • Granunitat: Pirineu Axial

L'accés més còmode es realitza per la pista que s'inicia a uns 500 metres a l'esquerra (accés a la incineradora) un cop s'ha sortit de la boca Nord del túnel de Vielha. Aquesta pista passa per damunt del túnel i poc després de passar el barranc del Port cal prendre el trencall a la dreta que porta fins la Cabana deth Pontet. Aquí la vall s'eixampla i un camí s'enfila cap al barranc del Port, que no s'ha de creuar i s'ha de seguir amunt pel barranc de Font Freda (Hònt Hereda), des d'on és visible la boca de la cova.

Localitzada per membres de la SIRE – UEC Sants l'agost de 1982 que no la visiten fins la primavera de 1983, aleshores com a membres de la SIE-CEA, època en que la boca es trobava tapada per una gran quantitat de neu.

topo 0: Cauva Dera Hònt Hereda
topo 1: Cauva Dera Hònt Hereda

Guarro, J. (1986).- “Exploracions a la Val d'Aran” EspeleoSie (28): 12-18. SIE del CE Àliga. Barcelona.