Cau del Duc

Coneguda cova del Montgrí d'interès arqueològic

Cova-refugi formada per una única galeria lleugerament ascendent, d'uns 20 metres de recorregut, comptant des de la visera, i de 7 a 9 metres d'amplada mitjana amb una alçada de 8 metres.
Tot el pis és format per grans blocs calcaris incrustats entre terres argiloses. Al costat de les parets, les concrecions calcàries i estalagmítiques fan endevinar dessota, un subsol ric en materials paleozoics.
  • Municipi: Torroella de Montgrí
  • Comarca: Baix Empordà
  • Unitat: Montgrí, el
  • Última revisió: 2017-10-27 16:08:20

Al vessant SO del turó del castell de Montgrí, la seva boca és prou visible des de Torroella de Montgrí. Des del poble cal prendre el camí de Santa Caterina i quan s'arriba al peu de la tartera del Pedrigolet, s'ha de remuntar aquesta fins a la boca.
Un itinerari alternatiu surt d'Ullà per la pista que puja a Santa Caterina, abans d'arribar s'ha de prendre un desviament a la dreta que porta al coll de Santa Caterina i d'aquí seguir el corriol que se'n va cap al castell de Montgrí.

Coneguda des de temps immemorials. Citada als catàlegs antics (Puig y Larraz, 1896; Font, 1897; Faura, 1909).
Les primeres excavacions arqueològiques foren realitzades el 1922 per Lluís Pericot i Matias Pallarès.

topo 0: Cau del Duc

foto 0: Cau del Duc
foto 1: Cau del Duc

1. Arbusé, N. (2005).- El Montgrí pas a pas. 174 pp. Cossetània Edicions. Valls.
  1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1982).- Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol. 6): el Baix Empordà, el Gironès, la Selva, l’Osona, el Vallès Oriental i el Maresme: 290 pp. Ed. Políglota. Barcelona.
  1. Canal, Josep; Soler, Narcís (1976).- El paleolític de les comarques gironines. 190 pp. Servei Investigacions Arqueològiques Diputació de Girona – Associació Arqueològica de Girona – Centre d'Estudis Comarcals de Banyoles.
  1. Pallarès, M.; Pericot, L. (1927).- “Pintures i gravats rupestres”. Anuari Institut d'Estudis Catalans (7): 3-64. Barcelona.
  1. Pericot, L. (1939).- “Cuevas sepulcrales del Montgrí”. Ampurias (1): 113-137. Barcelona.
  1. Valles, Jordi de (2010).- Catàleg Espeleològic de Catalunya. Vol.4: 397 pp. Espeleo Club de Gràcia / Federació Catalana d'Espeleologia
  • Fotos extretes del web: dexcursio.net i del blog: surtdecasa.cat/emporda