Bora Foradada

Balma amb petita surgència temporal a la Garrotxa

Es tracta d'una balma i surgència temporal de 18 m d'amplada per una fondària màxima de 9 m. A la part més interior, la balma fa un esglaó força concrecionat originant-se petits conductes i forats entre concrecions (potser d'aquí ve el nom de Foradada). Hi trobem degotalls i alguns petits gours que varem trobar plens d'aigua en ple més de juliol. D'una esquerda sembla provenir el cabal d'aigua temporal, que pot ser important a jutjar pel marcat reguerot que ha excavat al terra de la balma.
  • Municipi: Montagut i Oix
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Última revisió: 2021-05-29 09:47:36

Uns 800 m al nord de Sant Miquel d'Hormoier, al vessant hidrogràfic esquerre del torrent del Toll. Partirem del poble d'Oix per prendre la pista (només apta per a vehicles 4×4) que mena a la vall d'Hortmoier. Després de passar l'estret conegut com a grau d'Escales la pista entra a la vall i mig quilòmetre després l'haurem de deixar per agafar el camí que creua la riera de Beget per la palanca del Samsó. Ja a l'altra banda, seguirem una pista direcció a la masia del Ripoll. Pocs metres abans d'arribar-hi, surt per la dreta una antiga pista, ara molt malmesa, que puja fort. Després de fer algunes marrades la deixarem per prendre un corriol no gaire marcat que surt per l'esquerra. El corriol va remuntant el torrent del Toll pel vessant hidrogràfic esquerre a certa alçada sobre ell. El corriol es va complicant i en un moment donat creua una tartera. Just aquí l'haurem de deixar per pujar muntanya amunt – sense camí – fins arribar al peu d'un cingle calcari, el qual resseguirem cap a la dreta fins a trobar la cavitat. En aquest tram hi ha alguna altra balma de menors dimensions que no s'han tingut en consideració.

El nom de la cavitat figura retolat al mapa de l'ICGC. No obstant això no figura a cap catàleg espeleològic. Localitzada i visitada per Ferran Cardona el juliol de 2020.

topo 0: Bora Foradada

foto 0: Bora Foradada
foto 1: Bora Foradada
foto 2: Bora Foradada
foto 3: Bora Foradada
foto 4: Bora Foradada

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 15-2-2021. Dades: Ferran Cardona (Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès)