Bauma d'en Roma

Balma antigament habitada a Castellcir (Moianès)

La balma té unes dimensions de 41m de longitud per 12 m de fons i una alçada de 3m, la part obrada presenta un espai tancat de 8 m de llarg per 5,60 m de profunditat.
  • Municipi: Castellcir
  • Comarca: Moianès
  • Unitat: Moianès, el
  • Granunitat: Depressió Central
  • Última revisió: 2020-04-03 12:06:23

Prendrem l'autovia C-17, fins a la sortida d'Hostalets de Balenyà, continuarem per la carretera C-141-3b direcció a Centelles abans d'arribar al Km 18 ens desviarem a la dreta per agafar la pista asfaltada que ens porta al Puigsagordi, continuarem fins a arribar al coll de Prims, per després arribar al coll de Seuva Negra, aquí ens desviarem per un camí a l'esquerra que ens portarà a unes cases, on s'acaba el camí. Aquí deixarem el cotxe per continuar per un corriol que travessa uns plans, que ens apropa a la cinglera, continuarem per un estret camí que descendeix a la cinglera i que ens portarà fins la balma. Situada en el límit municipal entre Sant Martí de Centelles i Castellcir, sota el pla de la Bruga.

Coneguda des de temps remots. Antigament era anomenada Espluga Baladora; la primera referència és de l'any 1175 i sembla ser que va servir de refugi de bandolers. La documentació de 1692 extreta del llibre de comunions de l'església de Sant Martí diu que, en la roca foradada del castell de Castellcir viu en Valentí Roma i, Magdalena, la seva muller, amb aquesta documentació es demostra que no era una balma d'ocupació esporàdica sinó que era un autèntic mas.

topo 0: Bauma d'en Roma

foto 0: Bauma d'en Roma
foto 1: Bauma d'en Roma
foto 2: Bauma d'en Roma

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 28-1-2020. Dades: Josep Cuenca i Xavier Samarra (GEB) amb documentació treta del web: excursionismecientific.wordpress (de Francesc Roma) i del llibre del mateix autor: Patrimoni existencial de Castellcir, Castellterçol i Sant Martí de Centelles.