Balma Molosa

Grandiosa balma a la Quar (Berguedà)

Balma orientada al nord, força ombrívola. La boca fa 98 m d'amplada i assoleix una fondària de 32 m. L'alçada, encara que variable, supera els 40 m en alguns punts. La superfície aixoplugada es pot estimar en 2.800 metres quadrats. El recorregut seguint la curvatura del fons de la balma és de 138 m. Pel seu interior circula el rec dels Vinyals tot descrivint un marcat meandre de 180 graus. El rec, que es troba molt encaixat al terreny, entra a la cavitat procedent d'un petit engorjat i xoca contra la paret del fons de la balma, la qual segueix durant uns metres per girar i sortir tot originant un solc molt profund. El terra de la balma és accidentat ja que queda condicionat per la morfologia del meandre encaixonat que dibuixa el rec dels Vinyals. També, i per aquest motiu, hi ha un fort desnivell entre els extrems de la balma i el sector central per on circula el torrent. Aquest desnivell és de 20 m en relació a l'extrem occidental. Hi trobem acumulacions de blocs importants, especialment al sector central.
  • Municipi: Quar, La
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Catllaràs - Rasos de Tubau
  • Última revisió: 2021-11-14 14:24:29

A l'extrem oriental de la serra de Picancel, un quilòmetre al nord del pla de la Quar i a tocar del torrent conegut com rec dels Vinyals, el qual transcorre per dins de la balma Partint de Sant Maurici de la Quar continuarem per la carretera cosa d'uns 5 km fins arribar al pla de la Quar, on es troben les importants masies de Soldevila i Can Pou. Deixem aquí el cotxe.
Cap a ponent tenim el Santuari de la Quar damunt d'un cingle. Del costat de Can Pou prendrem un camí marcat com a GR-4. El camí davalla fins creuar el rec de Can Pou i poc després haurem d'agafar un caminet a l'esquerra que puja fort fins arribar a una carena i continua ara per l'altre vessant en tram descendent per anar a buscar el rec dels Vinyals.
Abans d'arribar-hi, però, deixarem el GR per seguir un corriol menys fresat que surt per la dreta a “contrapèl”. Més endavant el corriol es fa ample en coincidir amb una antiga pista, ara abandonada. Aquest tram ressegueix la part alta del cingle on es troba la balma que, de fet, la passem pel damunt. Just quan el camí fa un gir de 90 graus a la dreta el deixarem per seguir un corriol poc marcat a l'esquerra que arriba a unes roques que fan una mena de turonet. Pocs metres més enllà trobarem el corriol descendent que ens conduirà a la balma, a la qual accedirem pel seu extrem oriental.

El nom de la balma surt retolat al mapa de l'Editorial Alpina “Catllaràs-Picancel”. També surt retolat al mapa de l'ICC, si bé situa la balma més a ponent del lloc on es troba realment. Malgrat això, fins la visita de membres de l'ECMB i del GEB el maig de 2021, la balma havia passat desapercebuda per als espeleòlegs, no figurant a cap catàleg espeleològic malgrat les seves grans dimensions, sens dubte la balma més gran del Berguedà i una de les més grans del Pirineu català.

topo 0: Balma Molosa

foto 0: Balma Molosa
foto 1: Balma Molosa
foto 2: Balma Molosa
foto 3: Balma Molosa
foto 4: Balma Molosa
foto 5: Balma Molosa

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 31-5-2021. Dades: Ferran Cardona (ECMB), Josep Cuenca i Xavier Samarra (GEB).