Balma dels Bugaders

Interessant balma obrada a Tavertet.

Balma de 15 metres d'amplada, 5 metres de fons i una alçada mitjana al voltant d'1,5 metres (uns 3 metres a l'extrem E). El sòl està ocupat pràcticament en la seva totalitat per les restes dels antics murs, el tipus de construcció corresponia al segle XII, avui en dia difícil de reconèixer. Al costat O, hi ha una petita construcció més moderna.
  • Municipi: Tavertet
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Cabrerès, el
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2016-08-04 17:40:47

Del quilòmetre 9,700 de la carretera BV-5207 agafarem una pista A l'esquerra, que en 800 metres ens portarà al Collsaplomera, on deixarem el vehicle. Des d'aquí prendrem una altra pista a l'esquerra que, en direcció Sud, va paral·lela al cingle pel Puig de les Balmes i que haurem de seguir durant uns 450 metres. El camí gira per la base del puig de les Balmes per seguir en direcció Nord-oest. És al poc d'aquest canvi que trobarem a la nostra dreta la balma dels Bugaders. Degut a una recent esclarissada del bosc, es veuen fàcilment les roques dels Bugaders, a sota de la roca situada a la dreta es troba la balma.

Coneguda des de temps immemorials.
Figura al Inventari del Patrimoni Arqueològic de Catalunya amb el número 8063.

topo 0: Balma dels Bugaders
topo 1: Balma dels Bugaders

foto 0: Balma dels Bugaders
foto 1: Balma dels Bugaders
foto 2: Balma dels Bugaders

1. Parès, Quirze, (1985).- La despoblació rural i les masies del Collsacabra
  2. Serra, A. (1996).- "Evolució tipològica del mas a Tavertet (s. X-XV) (Resultats de les campanyes de prospecció)" Acta hist. et arch. Mediaevalia (16-17):245-265
  3. Borbonet, A.; Sanglas, J. (1999).- Tavertet: El seu terme i els seus noms de llocs pp. 107-113
  4. Sevilla, R. (2004).- "Balmes amagades del terme de Tavertet" Els Cingles de Collsacabra (51):22-24
  5. Valles, J. de (2010).-”Alt Empordà; Baix Empordà; Gironès; Osona; Pla de l'Estany; Selva”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol. 4):1-397. EC Gràcia/FCE.
  • Coordenades, topografia, fotos i dades, extretes del Blog de Jordi de Valles (cavitatsdecatalunya.blogspot.com.es), post del dia 28 de novembre de 2015. Autors de la fitxa: Jaume Ferreres; Daniel Mur; i Jordi de Valles (Espeleo Club de Gràcia)