Balma del Xoriguer

Balma de 7 metres de fons a Navès.

Realment es tracta d'una gran balma de roca conglomerada i la filtració d'aigua l'ha anat engrandint per mitjà de desploms de blocs.
Té una amplada de boca d'uns 20 metres per 3,50 metres d'alt i uns 7 metres de fons, a l'interior de la balma l'alçada de la volta arriba fins als 7 metres.
Però el més interessant és l'extraordinària vista que té sobre la vall del Cardener i, sobretot de la presa. També cal observar «el xerri» que ha deixat el
bestiar, quan antigament es feia servir per tancar-hi el ramat.
  • Municipi: Navès
  • Última revisió: 2014-08-31 06:55:59

Està situada al vessant dret del Cardener, sota els cingles de Capdevila i sobre la presa de la Llosa del Cavall.
És pot divisar molt fàcilment des de l'aparcament del vessant esquerre de la presa.
Per arribar-hi partirem de l'hostal del Vent, situat carretera LV-4241 de Solsona a Coll de Jou, ja que és únic lloc accessible, perquè des de la presa mateix trobarem una tanca electrificada que barra el pas.
Baixarem pel corriol que passa pel costat de la bassa que hi ha davant l'hostal mateix, pel vessant dret de la capçalera de la rasa.
En la primera cruïlla, baixarem per l'esquerra fins travessar la rasa de Torrenteller. Continuarem baixant pel vessant esquerre, pel costat d'una
tanca de filferro.
Tornarem a travessar la rasa i seguirem baixant fins a una altra cruïlla. Baixarem per l'esquerra, i travessarem un altre cop la mateixa rasa. Més endavant passarem la tanca per la porta senyalitzada, i continuarem primer en lleugera pujada i després planejant fins que sortirem en un esperó sobre una cinglera, amb gran visió sobre la vall de Torrenteller.
A partir d'aquí el camí no té pèrdua perquè segueix la rua que fa entre els dos cingles, un per sobre i l'altre per sota. L'únic inconvenient és que no és fressat. Els únics que hi passen són els caçadors i els porcs senglars.
Baixarem una mica de desnivell, travessarem una petita rasa i continuarem planejant i travessant una altra rasa en un lloc més embrossat. A partir d'aquí pujarem per l'obaga de la rua que ofereix una perspectiva sobre els cingles pels quals hem passat. Des d'aquí observarem, sota els cingles passats, la balma de les Carboneres.
Arribarem en un esperó amb un gran toll que fan servir els porcs senglars per rebolcar-se i fregar-se als pins, baixarem per travessar un petit torrent, i continuarem pujant suaument, intentant seguir els senyals pintats de color verd perquè hi ha algun lloc conflictiu, tot passant per sota de les balmes de la Quesis i de la Corrua respectivament.
Més amunt passarem a uns metres de la paret anomenat “la trona”, o “el balcó”, seguirem pujant suaument fins a un esperó amb molta vista sobre la vall de Torrenteller i la del Cardener, i després planejarem fins a passar un altre esperó amb un petit monòlit a sota.
A partir d'aquí baixarem per un llarg bosquet amb alguns roures centenaris, intentarem passar més aviat pel costat del cingle que per dintre el bosc. Més endavant travessarem un petit torrent, després planejarem i seguirem baixant fins a travessar la rasa de Capdevila, per sobre un gran gorg.
Deixarem el corriol més ben marcat i baixarem pel costat de la rasa fins que trobarem un altre corriol que travessa la mateixa rasa una mica més avall, però nosaltres continuarem endavant en lleugera pujada, passarem per un altre esperó i planejarem fins al pròxim esperó on hi un roc senyalat amb pintura verda.
A partir d'aquí ja podrem sentir el soroll de l'aigua del riu Cardener perquè ens estem atansant a la presa. El corriol baixa decididament i directament sense parar fins a sobre el transformador de la presa de la Llosa del Cavall.
Per anar a la balma pujarem entremig del bosc sense camí, a partir d'un pi senyalat amb pintura verda, intentant anar cap a la paret del cingle per buscar un senyal de pintura a la roca que ens indicarà que estem a sota mateix.
Coordenades aproximades sense gaire precisió.

Coneguda des de temps immemorials per la gent de la zona, i utilitzada per aixoplugar els ramats. És explorada i topografiada el 9 de febrer del 2001 per S. Codina i J. Gangolells (CE Solsonès).

topo 0: Balma del Xoriguer

1. Codina, S.(2002).-”Balma de Capdevila”. Corriol (125):10-11. CE Solsonès.
  2. Codina, S.(2005).-”Ruta espeleològica per la rasa de Capdevila”. Corriol (139):10-11. CE Solsonès.
  3. Codina, S.(2007).-”Volta per les rases de Torrentaller i Capdevila”. Corriol (144):14-15. CE Solsonès.
  4. Valles, Jordi de.(2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell). Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol. 2):370-371. EC Gràcia-FCE.