Balma del Molí de Brotons

Interessant balma obrada de 7 metres de fons a la riera de Marfà, (Castellcir).

Es tracta d'una balma de 7 metres de fondo, amb una amplada d'uns 60 metres, encara que bona part d'ella es troba ocupada per la construcció del molí.
  • Municipi: Castellcir
  • Comarca: Moianès
  • Unitat: Moianès, el
  • Granunitat: Depressió Central
  • Última revisió: 2015-09-06 04:18:19

Encara que hi ha diverses rutes per tal d'accedir al Molí de Brotons, indicarem la que creiem que és de més fàcil accés.
Situats a Moià, en el polígon industrial Sot d'Aluies, agafarem el camí de Vila-rasa fins a trobar el torrent de Font Candelera, la pista segueix pel marge dret del torrent fins arribar a una cruïlla, on creuarem el torrent i seguirem pel marge esquerre del torrent, després de recórrer 140 metres trobem una bifurcació, seguirem per la dreta i uns 50 metres més endavant, a l'alçada del Salt Candeler ens desviem a la dreta, creuant el torrent i seguint el camí de Moià a Marfà. A partir d'aquí trobem un llarg tram de pista on trobarem una primera bifurcació que seguirem per la dreta, 250 metres més endavant nova bifurcació que seguirem per l'esquerra fins arribar a un punt, situat sobre mateix del Molí de Brotons on s'eixampla força el camí, en aquest lloc em de girar 180º a la dreta, seguirem 50 metres més i agafarem el camí de l'esquerra, després de recórrer uns 450 metres arribem a una bifurcació on per la dreta i uns metres més endavant trobem l'ermita de la Mare de Deu de la Tosca, i per l'esquerra surt un corriol que ens porta fins el Molí de Brotons.
Bona part d'aquest camí es pot fer en vehicle, fins arribar a un cadenat que barra el pas.

Estigué habitat i en funcionament almenys des del 1608 (en què és anomenat Molí de Brotons o dels Pilars) fins l'any 1863 en que hi hagué una avinguda d'aigua extraordinària que s'endugué un nadó amb el seu llitet de fusta de l'interior del molí, i hi moriren les vuit persones de la família del moliner. Des de llavors ha estat abandonat.

topo 0: Balma del Molí de Brotons

foto 0: Balma del Molí de Brotons
foto 1: Balma del Molí de Brotons
foto 2: Balma del Molí de Brotons
foto 3: Balma del Molí de Brotons
foto 4: Balma del Molí de Brotons
foto 5: Balma del Molí de Brotons

1. Aymamí Domingo, Gener; Pallarès Personat, Joan.(1994).-”Els molins hidràulics del Moianès i de la Riera de Caldes”.Arxiu Bibliogràfic Excursionista de la UEC (31):1-119. Unió Excursionista de Catalunya de Barcelona.