Balma de Vergerars

Gran balma vora la Cova Fonda (Salomó)

La balma, excavada en calcàries molt fossilíferes, lumaquel·les, roques formades principalment per l'acumulació de petxines. Té unes dimensions de 17m d'amplada per 8m de fons i uns 8,50m d'alçada màxima. La balma té un gronxador instal·lat en el sostre.

• Municipi: Salomó
  • Comarca: Tarragonès
  • Unitat: Bonastre,Massís de
  • Última revisió: 2019-12-21 13:55:52

Sortirem del poble de Vilabella per l'antiga carrerada de Valls al Vendrell, direcció E, prendrem el primer trencall a la dreta, continuant per una pista de terra descendent, fins que el camí travessa el riu Gaià. Aquí deixarem el cotxe, creuarem el riu per una passera de fusta, continuarem recte i deixarem una desviació a la dreta, el camí puja fins travessar la via del ferrocarril. El camí continua per sota d'una cinglera, continuarem fins que trobem un corriol que surt a la dreta, senyalitzat amb fites, que puja fins a la balma.

De ben segur coneguda des de temps remots. La seva poca importància l'ha fet restar inèdita fins a la visita de membres del GE Badalona el 6-4-2019 quan fan els treballs de catalogació. Davant el desconeixement del nom amb que és coneguda decideixen anomenar-la Balma de Vergerars, encara que en alguna ressenya excursionista surt citada com balma o cova del Gronxador.
(Nota d'Espeleoindex): Joan Virella, en el seu recull de cavitats d'interès arqueològic publicat a Miscel·lània Penedesenca nº 1 (1978) cita en el municipi de Salomó la següent cavitat: Cova Gran (balma prop de la Cova Fonda). Sense especificar cap més dada. Pensem podria tractar-se de la mateixa cavitat.

topo 0: Balma de Vergerars

foto 0: Balma de Vergerars
foto 1: Balma de Vergerars
foto 2: Balma de Vergerars

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 24-9-2019. Dades: F. Xavier Samarra i Josep Cuenca (GE Badalona).