Balma de les Piques

Interessant balma a Tavertet.

Es tracta d'una de les balmes més grans del Collsacabra, amb 70 metres d'amplada, tot i que no és gaire fonda (màxim 7 metres). L'alçada màxima és de 4 metres.
Al seu interior hi ha dues grans piques rectangulars (una simple i una altra doble) excavades a la roca que recullen l'aigua que cau del sostre de la balma.
  • Municipi: Tavertet
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Cabrerès, el
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2016-08-04 17:48:48

Del quilòmetre 9,700 de la carretera BV-5207 agafarem una pista a l'esquerra, que en 800 metres ens portarà al Collsaplomera, on deixarem el vehicle. Des d'aquí prendrem una altra pista a l'esquerra que, en direcció Sud, va paral·lela al cingle pel Puig de les Balmes i que haurem de seguir durant uns 450 metres. El camí gira per la base del puig de les Balmes per seguir en direcció Nord-oest. És al poc d'aquest canvi que trobarem a la nostra dreta la balma dels Bugaders. Des d'aquest punt, la balma de les Piques està 180 metres més endavant, i el camí ens porta directament a la part central de la balma. Poc abans trobarem un rètol que ens assenyala el camí cap a la balma.

Coneguda de temps immemorials. Figura al Inventari del Patrimoni Arqueològic de Catalunya amb el núm. 11848.

topo 0: Balma de les Piques

foto 0: Balma de les Piques
foto 1: Balma de les Piques
foto 2: Balma de les Piques
foto 3: Balma de les Piques
foto 4: Balma de les Piques
foto 5: Balma de les Piques

1. Parès, Quirze, (1985).- La despoblació rural i les masies del Collsacabra
  2. Serra, A. (1996).- "Evolució tipològica del mas a Tavertet (s. X-XV) (Resultats de les campanyes de prospecció)" Acta hist. et arch. Mediaevalia (16-17):245-265
  3. Borbonet, A.; Sanglas, J. (1999).- Tavertet: El seu terme i els seus noms de llocs pp. 107-113
  4. Sevilla, R. (2004).- "Balmes amagades del terme de Tavertet" Els Cingles de Collsacabra (51):22-24
  5. Valles, J. de (2010).-”Alt Empordà; Baix Empordà; Gironès; Osona; Pla de l'Estany; Selva”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol. 4):1-397. EC Gràcia/FCE.
  • Coordenades, topografia fotos i dades, extretes del Blog de Jordi de Valles (cavitatsdecatalunya.blogspot.com.es), post del dia 28 de novembre de 2015. Autors de la fitxa: Jaume Ferreres; Daniel Mur; i Jordi de Valles (Espeleo Club de Gràcia)