Balma de la Ventolada

Balma al barranc de Vilamala a Lladurs.

És tracta d'una balma d'una alçada variable entre 0,5 i 1m, i una amplada màxima d'uns 25 metres, amb una profunditat màxima de 10 metres a cada banda. El terra és ple de “xerri”, o sigui d'excrements de bestiar oví, tant sec que al passar-hi s'aixeca una pols quasi irrespirable.
  • Municipi: Solsona
  • Última revisió: 2019-08-27 11:03:22

De l'Hostal del Vent, situat en el quilòmetre 17,3 de la carretera LC-4241 de Solsona a Sant Llorenç de Morunys, seguirem el camí forestal que baixa en direcció est, travessarem la tanca de les vaques i seguirem baixant suaument fins a sota d'un revolt amb pendent, que ens portarà a la collada de la canal del Prior. Famosa canal en forma d'embut situada a l'esquerra del coll, ja que té un dels millors accessos al Clot de Vilamala. Seguirem pel camí pujant uns 100 metres més, i per l'esquerra, veurem un camí obert per desembrossar. Pujarem pel bosc seguint les marques de pintura vermella; el camí baixa per l'altra vessant. Arribarem a sota “la balma Roja”. Ampla i enlairada balma que és visible des de molt lluny, destacant el seu color roig enmig de la gran paret de conglomerat. Continuarem per un corriol que anirà baixant suaument per dintre el bosc. Baixarem fent unes ziga-zagues i més endavant deixarem el vessant dret de la canal del Prior per ficar-nos al gran barranc de Vilamala, amb unes magnífiques panoràmiques. En arribar a la segona corba a l'esquerra, deixarem el sender que baixa al Clot de Vilamala i anirem per la dreta tot planejant enmig de l'espessa obaga. El corriol no està fressat, és una mica emboscat. Uns metres més endavant, per la dreta, trobarem un altre corriol embrossat, que puja a la balma de la Ventolana, aquesta és situa sota del cingle, que coincideix amb la capçalera d'un torrent.

Coneguda d'antic a la zona. Salvador Codina la visita i topografia el febrer del 2001.

1. Codina Gilibets, Salvador. (2015).-”Ruta espeleològica per la Ventolada”. Corriol (176):16-17. Centre Excursionista del Solsonès.
  2. Valles, Jordi de (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.2):1-384. ECG-FCE.Barcelona.