Balma de la Font Tosca

Àmplia balma antigament habilitada com a hort (Santa Maria de Besora)

Balma orientada al sud amb una amplada de 37 m i fondària màxima de 9 m. El terra és molt pla gràcies a que s'hi va construir un mur de contenció amb pedres gruixudes per tal d'augmentar al màxim la superfície útil. El mur ocupa gairebé tota l'amplada de la balma i tendeix a tancar-se per ambdós extrems. Del fons de la balma brolla una font l'aigua de la qual s'entolla ben aviat, però que en altres temps donaria reg a l'hort.

La font Tosca: Uns pocs metres més enllà de l'extrem oriental de la balma, un torrent es despenja pel cingle on es troba aquesta, tot formant un bonic saltant cobert de pedra tosca. A la seva part baixa brolla de la pedra tosca mateix una font relativament abundosa, es la font Tosca, que dóna nom a la balma.
  • Municipi: Santa Maria de Besora
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Serra de Milany - Vidranès
  • Última revisió: 2021-06-19 06:58:03

Del poble de Santa Maria de Besora prendrem la pista asfaltada direcció a Llaés, que deixarem als 2 km per a agafar una pista a la dreta que mena a la masia de Ferrers. La pista continua ara en forta pujada tot fent unes quantes marrades. En arribar a un petit collet l'haurem de deixar per agafar un corriol que surt per la dreta i pren direcció llevant. Deixarem enrere les balmes dels Ferrers, que queden a certa alçada a la nostra esquerra i cosa d'uns 150 m més endavant ja intuirem l'existència de la balma de la Font Tosca, també a certa alçada a la nostra esquerra. Continuant el corriol, en pocs metres arribarem a un torrent, lloc on trobarem la font Tosca.

A l'igual que les seves veïnes i més conegudes, Balmes dels Ferrers, aquesta balma va ser aprofitada per l'home en temps no gaire llunyans, però a diferència d'elles no va ser per construir-hi un habitatge, sinó per tenir l'hort. Si més no això es desprèn del mur de contenció fet amb gruixudes pedres per tal d'aconseguir una important superfície plana de conreu. Si a això afegim l'existència d'un aiguaneix dins mateix de la balma que proveeix l'aigua per a l'hort, com també l'orientació sud de la balma que fa que el sol arribi molt endins, ens trobem en un indret molt adient per a que els estadants de les balmes dels Ferrers poguessin conrear les seves hortalisses.

topo 0: Balma de la Font Tosca

foto 0: Balma de la Font Tosca
foto 1: Balma de la Font Tosca
foto 2: Balma de la Font Tosca
foto 3: Balma de la Font Tosca

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 22-2-2021. Dades: Ferran Cardona (ECMB), Josep Cuenca i Xavier Samarra (GEB).