Balma de la Font de les Tàpies

Balma de 14 metres de fons a Calders.

La font i la balma estan situades en una fondalada de gran bellesa, trobem un saltant d’aigua de gran espectacularitat d’uns 30m d’alçada. La balma, situada en el torrent de Les Tàpies, resta parcialment inundada per les obres de condicionament i aprofitament de les aigües de la font.
L’aigua de la font brolla d’una surgència càrstica, a través d’un pla d’estratificació impenetrable. És captada just a la seva sortida a l’exterior i conduïda per una canalització fins una basa que està just sota de la balma. L’aigua de la font prové d’unes perdudes de torrent de les Tàpies i surt a l’exterior en el contacte de les calcaries i les marges blaves que estan just dessota.
Les mides màximes de la balma son 14,50m de fondo per 2m d’altura i 13m d’amplada. La balma està formada per un dipòsit de tova calcaria de gran bellesa. Predomina la vegetació pròpia de llocs humits i ombrívols, abunden les molses, les hepàtiques i les falgueres. L’aigua ha estat canalitzada cap a la basa de sota de la balma
  • Municipi: Calders
  • Comarca: Moianès
  • Unitat: Moianès, el
  • Granunitat: Depressió Central
  • Última revisió: 2017-06-18 16:36:24

Per arribar, des de Navarcles, hem d’agafar la carretera N-141C, via que es dirigeix a la Colònia Jorba, fins, aproximadament, al km 11. Continuarem pel trencall d’aquesta, a la dreta, amb direcció a la masia de Les Tàpies, abans d’arribar a la masia agafarem una desviació a la dreta, i quan trobem el pròxim trencall a l’esquerra deixarem el cotxe i continuarem a peu per un camí descendent fins al torrent i la font. El lloc ha esdevingut como una zona popular d’esbarjo.

Coneguda des de temps immemorial.

topo 0: Balma de la Font de les Tàpies

foto 0: Balma de la Font de les Tàpies
foto 1: Balma de la Font de les Tàpies
foto 2: Balma de la Font de les Tàpies
foto 3: Balma de la Font de les Tàpies
foto 4: Balma de la Font de les Tàpies
foto 5: Balma de la Font de les Tàpies

• Totes les dades han estat extretes del web del Grup Espeleològic de Badalona (www.geb.cat) post del dia 24-08-2016. Text i fotografies de Josep Cuenca i Francesc Samarra.