Avencs Nº7-8-9-10 del Pas dels Llops

Avenc de 70 metres de fondària a Sant Martí de Llémena.

La boca de l'avenc nº 7 del Pas dels Llops, dóna accés a un pou de -6 metres, una rampa ens porta fins un pou de 30 metres, dels quals els darrers 15 són aeris. A la base trobem una galeria de notables dimensions, es tracta a la galeria inferior de l'avenc. Continuant la galeria cap el SO, pugem una rampa de grans blocs seguit de varis pous petits que ens situen en el punt més fondo de la cavitat.
La boca del nº 8, en forma de balma, dóna pas a un pou d'uns 20 metres amb diversos replans, un pou de 10,50 metres ens porta fins una sala, a partir d'aquí trobem un petit pou que es baixa en remunage, tot seguit una galeria estreta ens porta fins una altra de majors dimensions, que és la mateixa que trobem a la base de l'avenc nº 7.
La boca del nº 9 es tracta d'un pou d'àmplies dimensions i -10 metres de fondària, a la base d'aquest, una galeria ens situa en el primer replà del pou de -20 metres de la boca nº 8.
La boca del nº 10 és un petit pou de 8 metres seguit d'una rampa que ens porta fins la base del pou d'entrada de la boca nº 9.
  • Municipi: Sant Martí de Llémena
  • Comarca: Gironès
  • Unitat: Rocacorba
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2018-10-06 05:54:21

Sortint des de Sant Martí de Llémena, seguirem per la carretera GIV-5315 en direcció a Granollers de Rocacorba, en el quilòmetre 2,250 a l'alçada de can Perot, ens desviarem a la dreta en direcció a “el Feliu”, seguint en direcció al “clot del Raig”. Al pla delimitat per la cinglera i a menys de 20 metres d'aquesta, existeix una llarga esquerda que es pot seguir al llarg d'uns 500 metres. Els avencs es desenvolupen al llarg d'un tram de 230 metres dins d'aquesta esquerda.
Tot seguint l'esquerda principal exterior, després de l'avenc nº 6 del Pas dels Llops, trobem a uns 15 metres un petit forat de -3 metres, i tot seguit comença una depressió, al fons de la qual s'obre la boca nº 7; més endavant ens trobem les boques nº 8 i 9 i ja a la part alta de la depressió ens trobem la nº 10. Totes quatre boques formen part de l'avenc de Sant Martí.
Coordenades sense gaire fiabilitat.

Aquest conjunt d'esquerdes eren conegudes pels llenyataires, un pastor de la zona els hi va indicar als membres del GIS de Girona, els quals les exploraren durant la setmana santa de 1972. Aquests conjunt de cavitats el GIS de Girona les van denominar amb les sigles 0-0-L A-7; A-8; A-9 i A-10.
Per altra banda, membres de la SIRE–UEC (Gràcia), van realitzar diverses prospeccions per la zona, localitzant algunes cavitats inèdites, entre les quals es troba aquesta, que denominaren com avenc de Sant Martí, les exploracions d'aquestes cavitats les van realitzar a partir del mes de maig de 1972.

topo 0: Avencs Nº7-8-9-10 del Pas dels Llops

foto 8: Avencs Nº7-8-9-10 del Pas dels Llops
foto 9: Avencs Nº7-8-9-10 del Pas dels Llops
foto 10: Avencs Nº7-8-9-10 del Pas dels Llops

1. Borrás,J.; Miñarro,JM;Talavera,F.(1982).-”el baix empordà, el gironès, la selva, l'osona,el vallès oriental i el maresme”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 6):1-292. ed. Políglota. Barcelona.
  2. Mirambell Roqueta,E; Bosch Codola,J; Estiu Masferrer,R.(1975).-”Estudio espeleológico del sistema cárstico de Sant Martí de Llémena” Revista de Girona (73):77-95. Diputació de Girona.
  3. Lagar, A;Cañelles, J;Torrella, J.(1973).-”Contribución al conocimiento espeleológico de la Garrotxa (Girona)”. Senderos (180):33-37. UEC.
  4. Valles, Jordi de (2010).-”Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Osona, Pla de l'Estany, Selva”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.4):1-397. ECG/FCE.
  • Fitxa actualitzada l'octubre de 2018 amb fotografies facilitades per Rafael Silvestre, realitzades el 29-09-2018 en una sortida en que a més d'aquest hi participaven Xevi Repiso, Mohamadi el Ghouch i Paco Guerrero. Desconeixem a quina de les diferents boques corresponen les fotografies, molt probablement corresponguin al nº 2 o bé al nº 7.