Avencs del Tim I dels Tigres

Complex format per dues cavitats de 9 metres de fondària a Santa Maria de Besora.

La boca de l'avenc del TIM és la que es troba a major alçada, aquesta ens situa en una galeria de 10 metres de recorregut on mitjançant un pouet de 4 metres accedim a una galeria situada perpendicularment (E-O). Seguint aquesta galeria en direcció O, arribarem a un petit pouet d'un metre i mig, on s'acaba la cavitat, cota -9,50 metres. Situats de nou a la base del pouet de 4 metres, en sentit contrari uns grans blocs encastats a les parets ens separen de l'avenc dels Tigres.
La boca de l'avenc dels Tigres es troba a -1,50 metres respecte a l'avenc del TIM, aquesta dóna accés a una rampa seguida d'un ressalt que ens situa a -5,50 metres, a pocs metres es troben els blocs que separen els dos avencs.
  • Municipi: Santa Maria de Besora
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Serra de Milany - Vidranès
  • Litologia: Margues
  • Bio: Coleòpters: Fam. Catopidae, sub. Bathysciinae Speonomus delarouzeei Fairmaire. 23-XI-1975 Bellés-Escolà. 12-VI-1977 Escolà. Araneids: Meta Menardi 12-VI-1977 Escolà.
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Des de la carretera C17 en direcció a Puigcerdà entrarem al poble de Sant Quirze de Besora per la cruïlla dels semàfors. Hem de passar per sobre el pont del riu Ter i al final del pont, enfilar a l'esquerra per la carretera BV5227. Travessarem la via del tren i seguirem durant uns 7 kms., fins arribar a Santa Maria de Besora. Quasi al final de la recta que travessa el poble, trobarem a mà esquerra la senyalització que indica "a Ripoll per Llaés". Hem d'agafar aquesta estreta pista cimentada que està en prou bon estat per poder-la fer amb un turisme. Cal que aneu alerta ja que els revolts són molt tancats i constantment trobem pujades i baixades pronunciades. Després de recórrer 3,5 kms. arribarem al coll de Beví, abans d'arribar al coll trobarem una pista a l'esquerra, cal seguir-la deixant a l'esquerra les desviacions del Beví Gros i més endavant la del Beví Xic, més endavant la pista gira cap el N, en aquest tram trobarem indicadors que ens duran cap a l'entrada de la gran escletxa on es troben els bufadors.
L'avenc dels Tigres està situat a l'extrem O, del braç lateral S. mentre que la boca de l'avenc del TIM es troba 20 metres al NO, després de les dues boques de l'avenc de Besora.

Les primeres cites de visites a alguna de les cavitats situades a l'interior d'aquesta gran esquerda corresponen al Dr. Francesc Español, realitzades el 1934 amb finalitats biospeleològiques.
L'any 1965 el Grup Espeleològic Terra i Mar (GETIM) de Sabadell explora l'avenc dels Tigres; l'avenc del TIM, l'avenc Besora i l'avenc del Vent.
Posteriorment l'ERE del CEC entre els anys 1977 i 1980 realitza un minuciós inventari de les cavitats situades en aquesta esquerda que es publicarien en la revista Espeleòleg nº 34-35.
Durant el 1979 el Centre Espeleològic Cervelló, realitza l'exploració de diverses cavitats d'aquesta esquerda, amb la finalitat de que es publiquin en el Catàleg Espeleològic de Catalunya (Borràs-Miñarro-Talavera), això comportà donar-hi una nova denominació a algunes cavitats.
L'equip d'EspeleoÍndex hem cregut més adient utilitzar la denominació de les cavitats realitzada pels membres de l'ERE-CEC, ja que es tracta d'un treball de conjunt més complet. Aquesta mateixa línia pel que fa a la denominació, ha estat utilitzada per Jordi de Valles en el Catàleg Espeleològic de Catalunya (4).

topo 0: Avencs del Tim I dels Tigres
topo 1: Avencs del Tim I dels Tigres

foto 0: Avencs del Tim I dels Tigres
foto 1: Avencs del Tim I dels Tigres

1. Borràs,J; Miñarro,J.M; Talavera,F.(1980).-”el ripollès la garrotxa i l'alt empordà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol4):1-296. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Escolà Boada,Oleguer; Inglès Alcon, Antoni; Martinez Rius, Albert.(1983).-”Bufadors de Babí”. Espèleòleg (34-35):223-243. ERE-CE Catalunya.
  3. GE Terra i Mar.(1968).-”Grup d'espeleologia Terra i Mar -Sabadell-” Espeleòleg (7):239-241. ERE.CE Catalunya.
  4. Valles, Jordi de.(2010).-”Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Osona, Pla de l'Estany, Selva”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (4):1-397. EC Gràcia – FCE.