Avenc Solsona

Avenc de 62 m. de fondària a la serra del Boix (Baix Ebre).

Estructurada sobre una falla ortogonal a l'eix del plegament i amb unes dimensions de 9 x 3 metres s'obre la boca de la cavitat. Segueix un pou de 5 metres fàcilment desgrimpable que ens porta a una saleta formada per un caos de blocs molt cimentats i que vers el NO presenta una forta inclinació. Aquí la falla generatriu perd amplada alhora que desapareixen els enderrocs encastats entre parets, formant així un pou vertical de 9,5 metres. Tornem a trobar els blocs més avall, i guanyant desnivell per oposició accedim a un nou eixamplament amb profusió de formacions estalagmítiques. Ens trobem al punt de la topografia, i gràcies a un flanqueig-desgrimpada guanyem un espaiós replà format per un caos de blocs de grans proporcions. Neix aquí un pou de 22 metres, bipartit a la zona central per tancament de la falla i de notable extensió seguint el pla d'aquesta. Al fons de la seva base, obstruïda per enderrocs i sediments, arribem al punt de màxima fondària.
  • Municipi: Tivenys
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Serres de Cardó i del Boix
  • Última revisió: 2020-05-11 04:23:23

A ponent de la Mola del Boix (Serra del Boix).
L'accés es pot fer des de la carretera TV-3022 de el Perelló a Rasquera i poc després del km. 7, a l'esquerra surt una pista (GR-192), abans d'arribar al Mas de Vetetes, a la dreta surt una pista que segueix el GR i al poc es torna a desviar a la dreta cap al Mas de Naqueres i ja des d'aquí s'enfila cap a la carena de la Serra del Boix. En aquest punt surt un corriol que segueix la carena en direcció N, cap al cim culminant del massís (Xàquera o Creu de Santos), però abans passa per una dolina amb aigua al seu fons (Bassa del Boix) i una mica més endavant, al mig del camí, es troba l'avenc del Camí de Xàquera i s'arriba al pla de la Mola del Boix, on el camí gira cap a ponent i planeja suaument cap a un barranc pròxim. Som a l'E dels corrals del Moreno i la bassa de Solsona i a la capçalera d'una torrentera que baixa cap a l'anomenat Racó Roig. Baixant uns 250 metres pel marge esquerre i al lloc on s'encinglen les parets, trobem, molt dissimulada sota un esperó, la boca de l'avenc.

Dins de les moltes campanyes que els membres del GIE del Club Excursionista de Gràcia van realitzar per la zona de Cardó durant els anys 1960 i 1970, foren assabentats per veïns de Tivenys, encara que amb minses referències, de l'existència d'aquesta cavitat. Van caldre tres sortides per poder localitzar-la, ja que l'indret d'emplaçament és de difícil localització, la qual va tenir lloc el desembre de 1972 i es va realitzar la primera exploració. No es va topografiar fins gairebé quatre anys més tard.

topo 0: Avenc Solsona

foto 8: Avenc Solsona
foto 9: Avenc Solsona
foto 10: Avenc Solsona

1. Robert, A. i Gual, J. (1976).- “L'Avenc Solsona (Baix Ebre)”. Mai Enrera. Butlletí del Club Excursionista de Gràcia (368): 38-39. Barcelona.
  • Actualització de dades i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA). Actualitzat el maig de 2020.