Avenc M-35

Escletxa de 68 metres de fondària a Montcortès, (Baix Pallars).

Un parell de ressalts, ens situen en una petita saleta, per una esquerda accedirem a la capçalera del petit pou que ens deixarà en una galeria. Al sud-est d'aquesta galeria, davallant per una rampa amb blocs de pedra, millor assegurar amb una corda, arribarem a la Sala Gran, és la única part de la cavitat que es pot dir (bonica) doncs es tracta d'una sala de sostre alt amb formacions. Des d'aquesta sala podrem davallar entre blocs i pedres en estat molt precari a les zones més fondes de la cavitat.
Per explorar la cavitat no es necessari la instal·lació de material.
Mentre es feia la topografia va caldre desobstruir alguns trams, com la gatonera hiperestreta, així com el punt (F) i el punt (D). La exploració es fa entre mig de blocs inestables.
  • Municipi: Baix Pallars
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Serra de Peracalç
  • Última revisió: 2017-11-12 14:09:12

Des de Senterada cal dirigir-se a la Pobleta de Bellveí on agafarem una estreta carretera a la dreta fins l'estany de Montcortès, del costat E de l'estany, surt una pista asfaltada que es dirigeix a Peracalç, quan arribem a la cruïlla amb la pista que va a Montsor, agafarem aquesta a la dreta, apta per qualsevol vehicle i al cap d'1'7 quilòmetres arribarem al pla on es troben les cavitats, aquest es troba a l'esquerra de la pista, el punt es reconeix fàcilment ja que la pista fa un fort revolt cap a la dreta i també a la dreta hi ha un gran toll d'aigua temporal que serveix per beure els animals.
Des d'aquí creuarem la pista i entrarem al prat que hi ha a l'altra banda, entrarem al bosc que hi ha a la nostra dreta. Sense perdre alçada mirarem de creuar aquest fins a situar-nos al vesant sud-oest de la Roca de Perauba. Seguirem per aquest vesant el més a prop possible de les masses rocoses, fins a trobar una gran llastra de pedra que s'aguanta sobre uns blocs. És sota d'aquesta llastra on es troben les entrades de la cavitat.

Els dies 26 al 30 de març de 1970 un equip de la SIE del CEA explora el Forat de Montcortès (98 metres) i el Forat del Vicenç (-10 metres). Posteriorment, els dies 6 i 7 de març de 1976, un altre equip de la SIE en que hi participa algun dels membres de l'equip anterior, exploren a la serra de Peracalç, entre l'estany de Montcortès i Peracalç, tres cavitats de (-30 metres, -11 metres i -7 metres) de fondària respectivament, a les que denominen Forats de la Grata nº 1, 2 i 3, aquesta informació queda en els arxius de la SIE però mai s'arriba a publicar res al respecte. Molt probablement es corresponguin amb algun dels molts forats explorats pel GEB en aquest sector.
El 1980 el GEB inicia una sèrie d'exploracions en aquest pla que es troba al N de la roca de Perauba i a l'O del dolmen de Perauba i que el GEB denomina pla del campament degut que és el punt on instal·laven el campament durant les exploracions, aquestes durarien fins l'any 1988. Posteriorment retornen el setembre de 1994, el juliol del 1995 que acompanyen als arqueòlegs del departament d'història de les societat pre-capitalistes i d'antropologia social de la UAB i tornen altre cop el novembre de 1999. En el decurs d'aquest anys, la massa forestal ha crescut força això també complica la localització de les cavitats.
La cavitat es coneixia des del 1981 però no és topografia fins el 30 d'octubre de 1988.

topo 0: Avenc M-35

foto 8: Avenc M-35
foto 9: Avenc M-35
foto 10: Avenc M-35

1. Porcel Caro,Enric.(1990).-”Exploracions a la Serra Magdalena ”.Cavernas (22):49-57. GE Badalona.
  2. Porcel Caro,Enric; Miret Pérez, Francesc.(2008).-”Cavernes d'interès arqueològic”. Cavernas (27):58-63. GE Badalona.
  3. Navarro,J.(1971).-”Relación cronológica de las exploraciones realizadas por miembros de la SIE en 1970”. EspeleoSie (10):75-87. SIE – CE Àliga. Barcelona.
  4. De Valles, Jordi.(2008).-Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol 1):249. ECG, FCE. Badalona.
  • Fitxa actualitzada el novembre de 2017, coordenades, fotografies i dades facilitades per Enric Peradalta Rocha (GIRES).