Avenc dels Ametllers

Avenc de 24 m. de fondària a Pratdip (Baix Camp)

La boca és de forma circular i un primer pou de 6 metres ens situa en un replà fins el qual entra la llum del sol. Continua en un ventall d'enderrocs amb forta inclinació cap al S. Aquesta davallada ens porta, per la seva part dreta, a una petita cambra de la qual surt una estretíssima galeria d'orientació S, que va ser recorreguda durant uns 17 metres. Descriu diversos meandres fins arribar a una bifurcació. La galeria, a causa de la seva poca alçada i d'un bloc recobert per concrecions s'obstrueix quasi totalment. L'altra galeria que surt de la bifurcació és perpendicular a l'anterior, recorrent uns 7 metres fins que no es pot avançar per la seva estretor.
De nou a la base del pou d'entrada, continua per un port pendent i després d'un pou d'11 metres de base circular que dóna per un costat a un altre pou de 7 metres, on acaba la cavitat.
  • Municipi: Pratdip
  • Comarca: Baix Camp
  • Unitat: Serra de Llaberia - Colldejou
  • Última revisió: 2019-11-01 03:39:51

Sortint de Pradip en direcció Santa Marina, ens desviarem a la dreta per la carretera que es dirigeix al coll del Guix i Colldejou. Després de recórrer 3,815 metres ens desviarem a la dreta per una pista que al cap 225 metres acaba en una casa. Una cinquantena de metres abans d'arribar a la casa trobem un cadenat que ens barra el pas, la casa actualment (2019) està habitada.
A la dreta del cadenat trobem una pista que també té un cadenat, seguirem aquest camí que després de 155 metres ens durà fins un camp conreat amb d'oliveres, seguirem recte pel camp fins trobar una caseta d'obra, des d'aquí seguirem a l'esquerra resseguint el límit del camp amb el bosc durant 150 metres, en aquest punt a l'altre costat del camp veiem una cabana enrunada, per la nostra dreta s'inicia un camí just al costat de dos grans pins (coordenades ETRS89 323193-4548843). De seguida trobem un corriol a l'esquerra, que en pocs metres ens portarà fins una gran roca plana que fa de mirador de la Rasa del Mas de l'Estanquer, a la part dreta d'aquesta roca hi ha una cocona d'aigua bastida amb pedra seca.
Des d'aquesta roca plana, seguirem el camí de l'esquerra, de seguida passarem per davant d'una petita caseta de pedra seca situada a l'esquerra, on a l'interior hi ha un parell de rodes de carro i un malmès motocultor. Una mica més endavant veiem un corriol que baixa per la dreta salvant les petites terrasses d'ametllers abandonades, en arribar a la quarta terrassa seguirem a la dreta i uns 20 metres més endavant baixarem a la de sota, la qual seguirem fins al final, des d'aquí cal seguir un desdibuixat corriol durant 50 metres més i en suau pujada, on trobarem la cavitat uns 3 metres a la dreta del corriol.

Les úniques referències que tenim són les de l'exploració portada a terme per membres del GEP de l'Agrupació Excursionista Pedraforca (Barcelona) el dia 13 d'abril del 1974.

topo 0: Avenc dels Ametllers

foto 9: Avenc dels Ametllers
foto 10: Avenc dels Ametllers
foto 11: Avenc dels Ametllers

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1984).-”el Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre”. Catàleg espeleològic de Catalunya. (Vol. 7): 283 pp .Políglota. Barcelona.
  2. Montserrat, A. (1975).- “L'avenc dels Ametllers”. Ildobates (VI): 60-66. GEP Agrupació Excursionista Pedraforca. Barcelona.
  3. Montserrat, A. (1979).- “Sobre algunes cavitats de les comarques del Baix Camp i Priorat”. Espeleòleg (28): 489-530. ERE del CEC. Barcelona.
  • Actualització de fitxa octubre de 2019. Coordenades, situació i fotografies aportades per Juli Serrano i Francesc Rubinat.