Avenc del Sot del Guix

Petit avenc de 12 m. de fondària a Castellar del Vallès

La boca, de reduïdes dimensions (0,8 x 0,5 m.), dóna pas a un estret pou de 4 metres on observem alguns blocs encaixats i alguna petita roca mare. Al peu d'aquest i en direcció N, segueix una curta galeria de 3 metres que desemboca en una reduïda saleta on s'observa al terra una pèrdua d'aigua. Si hom segueix davallant des del pou de 4 metres, baixarem un ressalt de 4 metres més, un xic més estret que l'anterior; en direcció N i per una finestra, es pot seguir l'exploració desgrimpant per un ressalt de 3 metres que ens porta a una sala en pendent, al fons de la qual s'observa una pèrdua d'aigua; el sostre és força alt i s'aprecia una clara aportació d'aigua que possiblement provingui de la saleta anteriorment esmentada.
Cavitat força curiosa estructurada sobre una diàclasi N-S que creua el petit torrent exterior. La zona intermèdia de la cavitat és travessada per una espessa capa de margues sorrenques de quasi 4 metres de gruix i és en aquest tram on s'ha desenvolupat més horitzontalment.
L'avenc és un petit punt de pèrdua d'aigua del torrent afluent del Sot del Guix, encara que actualment resta un xic desplaçat del tàlveg, la sala final es situa sota mateix del llit del torrent, essent en èpoques de pluges un punt molt important de captació d'aigua, no essent recomanable la visita en dies de molta pluja.
  • Municipi: Castellar del Vallès
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Sant Llorenç del Munt
  • Última revisió: 2012-11-17 12:40:05

Des de Sant Feliu de Racó cal sortir per la carretera que va a troba la que puja a Sant Llorenç Savall. Al costat mateix de can Olivet surt una pista de que porta a can Manyosa i un cop passada, la pista s'endinsa vers el Sot del Guix, tot remuntant-lo per la riba dreta. La pista creua el torrent i s'enfila cap al turó de Mas Pinetó. No gaires metres després de creuar el torrent, surt a la nostra dreta un caminet que, al poc de seguir-lo, creua un petit torrent afluent del Sot del Guix i a pocs metres a l'esquerra del camí i a uns 10 metres del llit del torrent es troba la boca de l'avenc.
Coordenades molt aproximades.

Conegut pel boscater de Sant Feliu del Racó, el Sr. Josep Lleixa, va acompanyar a membres de la SIS – CET i del GES – CMT (Terrassa), que exploraren la cavitat per primer cop el 15 de maig del 1982.

topo 0: Avenc del Sot del Guix

Buil, A. i Badiella, X. (1985).- “Els petits avencs de la nostra muntanya (XVII)” Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (40-41): 926-929.