Avenc del Racó d'en Juny

Petita però interessant cavitat de 22 m. de fondària a Tivissa.

Boca lleugerament ovalada i inclinada a favor dels plans d'estratificació, la qual dóna accés a un pou d'11 metres. Aquest punt es pot considerar el bell mig d'una àmplia sala mig partida per una massa de concreció al costat N i la qual possiblement fossilitza restes clàstiques. La seva cota mínima es troba al costat O, amb un pronunciat pendent de blocs; sembla que la continuació en profunditat està obturada en aquest punt pels mateixos blocs. En remuntar la rampa en direcció S, ens trobem amb diversos conductes. El del mig, descendent a través de rampes de pedres i entre blocs, ens porta a la cota – 22,5, punt de màxima fondària de l'avenc. Els altres dos tenen seccions arrodonides i són remuntants.
  • Municipi: Tivissa
  • Comarca: Ribera d'Ebre
  • Unitat: Muntanyes de Vandellós - Tivissa
  • Última revisió: 2017-11-26 09:42:42

Per accedir-hi es pot anar des de Tivissa, on haurem de seguir la pista per on transcorre el GR-7 fins l'alçada del Pla de Vileu, passat aquest, el GR-7 gira a la dreta en direcció a Rasquera, nosaltres haurem de seguir recte per la pista, fins recórrer uns 13 quilòmetres des de Tivissa. Si anem des del Perelló, en direcció a Rasquera, a l'alçada del quilòmetre 6, surt a la dreta una pista asfaltada un bon tram, la qual es dirigeix a Tivissa, després de recórrer uns 10 quilòmetres farem cap al punt descrit anteriorment.
Aquest punt està situat a les coordenades (ETRS89, X: 303740; Y: 4538482), es tracta de l'accés al Mas Llampec segons l'ICGC. Però segons la propietària actual que és de nacionalitat britànica i resideix al Mas, ens informà que es tracta del mas del Raboitx.
Per anar a la cavitat no hi ha cap mena de camí, el més pràctic és dirigir-se cap a la línia de carena que hi ha darrera del Mas i remuntar-la en direcció E, fins la cota 319, a partir d'aquí seguirem la línia de carena en direcció NE, i que limita per la dreta amb el barranc del Boix. Després de recórrer uns 300 metres i haver deixat a l'esquerra dues capçaleres de barrancs, seguirem pel marge dret hidrogràfic del segon d'aquests barrancs en direcció NO, la cavitat es troba a uns 150 metres de la capçalera del barranc, i uns 30 metres per sobre d'aquest.

Segons consta en unes fitxes inèdites a l'arxiu del GES – CMB, cap a l'any 1934, N. Llopis Lladó explorà diferents cavitats per la zona i una d'elles té les mateixes característiques, tot batejant-la com Avenc del Racó de Reboig (a l'original posa Reboitx) i que no hi ha dubte es tracta de la mateixa que membres de l'ERE – CEC van explorar el 30 de maig de 1976.

topo 0: Avenc del Racó d'en Juny

foto 9: Avenc del Racó d'en Juny
foto 10: Avenc del Racó d'en Juny
foto 11: Avenc del Racó d'en Juny

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1984).-”el Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre”. Catàleg espeleològic de Catalunya. (Vol 7): 283 pp. Políglota: Barcelona.
  2. Montserrat, A. (1979).- “Sobre algunes cavitats de les comarques del Baix Camp i Priorat (2)”. Espeleòleg (29): 580-598. ERE-CEC. Barcelona.
  • Revisió coordenades i fotos 'JNC' facilitades per Jordi Navarro, (Centre Excursionista de Castellar del Vallès).
  • Actualització de fitxa novembre de 2017. Coordenades, situació i fotos facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).