Avenc del Pla de Picamill

Esquerda de 27 m. de fondària a la Febró (Baix Camp)

Situant-nos al vessant N, dins d'una petita depressió amb força vegetació trobarem un primer pouet de 3,5 metres, al seu fons segueix una rampa que aviat ens duu a un segon pou d’uns 2,9 metres i a continuació davallarem un últim pou de 1,8 m.
El pou va fent-se més ample en fondària i al seu fons comença una forta rampa amb molta fullaraca i blocs que encara deixa entrar llum de l’ampla i llarga boca exterior, si bé a mesura que progressem en profunditat ja queda totalment subterrani alhora que va ampliant-se fins formar una saleta més arrodonida de 4x8 metres amb el terra ple de pedruscall i terra. Més endavant ens trobem davant d'una rampa ascendent que aviat queda obstruïda per un despreniment de blocs i fang, per la qual cosa no assolirem la sortida per baix de la cinglera.
La seva descripció i topografia ens evidencia que ens trobem davant una altra cavitat tectònica, tant freqüents a la zona, però prou interessant.
  • Municipi: Febró, La
  • Comarca: Baix Camp
  • Bio: A la primera exploració es van capturar exemplars de Troglocharinus orcinus, del Trechidae Duvalius berthae, quilòpodes, un pseudoescorpí, observant molts araneids, col·lèmbols, diplurs, mol·luscs i algun rat penat.
  • Última revisió: 2016-02-25 16:09:56

Cal agafar una pista forestal que surt del coll de Capafons i seguir-la quasi 2 km en direcció al Pla de l’Ermitanet deixant el Picorandan amb les antenes repetidores a la nostra esquerra i baixar cap uns camps de conreu enmig de calcàries, dels quals és diu que van pujar la terra amb carros per poder fer els minsos conreus. Passarem pel costat del maset i remuntant per la pista arribarem a la cota 970 de la Serra Plana on deixarem els vehicles tot terreny, seguint en direcció SW com si anéssim cap a la Febró, deixant dos torrentets a la nostra dreta, dirigint-nos cap a la cinglera, havent de caminar uns 700 m per terreny força planer, fins trobar la llarga, diàclasi que forma la boca.

Es tracta d’una cavitat inèdita que va donar a conèixer en Rafel Farré de Reus la tardor del 2014 a membres del GIE Montblanc.
El 2/11/14 els montblanquins Ramon Sendra i Joan Pallisé, efectuaren la primera exploració, davallant primer per la part situada més cap a N, on n’hi ha una sèrie de pouets de menor desnivell i una forta rampa que ens condueix fins un eixamplament de la cavitat formant una sala. I posteriorment per la part més vertical a prop del cingle.
El 15/02/15 els exploradors anteriors i un nombrós grup de companys del GE Badalona i altres clubs col·laboradors visiten la cavitat per fer la topografia i acabar el seu estudi.

topo 0: Avenc del Pla de Picamill

foto 0: Avenc del Pla de Picamill
foto 1: Avenc del Pla de Picamill
foto 2: Avenc del Pla de Picamill
foto 3: Avenc del Pla de Picamill
foto 4: Avenc del Pla de Picamill

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del blog: espeleobloc.blogspot (Apunt del 20-3-2015. Text fitxa: Joan Pallisé (GIEM) i Enric Porcel (GEB). Fotografies: Archi Litago, Josep Cuenca i Jordi Navarro