Avenc del Mas de Mossèn Alba

Petita cavitat de 25 m. de recorregut a Sant Pere de Ribes (Garraf)

La cavitat s'obre a l'exterior per quatre boques alineades i separades entre si 4 metres. La situada més a l'E dóna pas a un pou acampanat de 3,4 metres. Podem baixar fàcilment per la tercera o quarta entrada (la segona està bastant embrollada per la vegetació) per situar-nos a l'inici d'una saleta de 13 metres de llarg en suau pendent i il·luminada per les quatre entrades de la cavitat. Del terra han estat trets el blocs i situats als laterals per facilitar, suposem, la recerca arqueològica. D'aquesta sala surt, sota de la segona boca, una estreta derivació exterior que baixa poc més d'1 metre.
Un pas estret situat al fons de la sala, provocat per una columna estalagmítica, ens situa en una saleta de 5 metres d'alçada, al final de la qual trobarem al terra un pas estret amb símptomes d'estar sent objecte d'una desobstrucció, punt on finalitza la cavitat.
  • Municipi: Sant Pere de Ribes
  • Comarca: Garraf
  • Unitat: Garraf, el
  • Última revisió: 2018-12-04 10:45:48

Entrant a Sitges per la carretera C-31 sortirem d'aquesta per la rotonda del km. 164 fins arribar a la carretera de les Costes, on girarem a la dreta pel camí dels Capellans i tot seguit una altra vegada a la dreta pel camí de la Fita, fins a creuar per sota de l'autopista C-32 on trobaren una rotonda. Aquí agafarem la carretera que porta a la urbanització Mas Alba, on la carretera pren el nom d'avinguda de Sitges. Seguirem per aquesta fins a girar a la dreta per l'avinguda del Mas d'Alba. Girarem a la dreta pel carrer de la Fita i al final d'aquest girarem a l'esquerra pel carrer del Segre per sortir de la urbanització. Passada la darrera casa seguirem 300 metres i deixarem el cotxe. La cavitat es troba a 30 metres a la nostra dreta, just quan la carena inicia el seu descens.

La primera cita d'aquesta cavitat és de M. Faura i Sans en el seu Recull (1909), que ja l'anomena Avenc del Mas de Mossèn Alba. La primera fitxa es publica el 1968 per membres del GE Talaia, que l'anomenen Avenc-cova de Mossèn Alba. Sembla que algú, en algun moment, també l'ha anomenat Cova-avenc del Maset d'en Quadres. Al mapa de l'ICC, en una zona molt propera, apareix una referència a la Cova d'en Quadres, que possiblement és aquesta mateixa cavitat.
Ha estat excavada i ha donat material corresponent al Bronze Final (-1200 / -650) i Romà Alt Imperi (14 / 192)

topo 0: Avenc del Mas de Mossèn Alba
topo 1: Avenc del Mas de Mossèn Alba
topo 2: Avenc del Mas de Mossèn Alba

foto 0: Avenc del Mas de Mossèn Alba
foto 1: Avenc del Mas de Mossèn Alba
foto 2: Avenc del Mas de Mossèn Alba

1. Borràs, J. (1974).-Catálogo espeleológico del macizo de Garraf. Vol. III . 207 pp. Barcelona.
  2. Ferrer, A. (1968).- “Avenc-cova de Mossèn Alba (Sant Pere de Ribes)” Soterrània (1): 17-18. GET – AE Talaia. Vilanova i la Geltrú.
  3. Virella i Bloda, Joan (1978).- “Experiències a l'entorn de la localització d'estacions prehistòriques”. Miscel·lània Penedesenca (1): Institut d'Estudis Penedesencs.
  • Actualització de dades, topografies i fotografies extretes del blog: cavitatsdecatalunya.blogspot (de Jordi de Valles). (Apunt del 25-10-2013).
  • Topografia inèdita de Josep Castell (ERE-CEC) 21-01-1984 Arxiu ERE.