Avenc del Grau

Interessant cavitat a la Nou de Berguedà

La cavitat, estructurada al llarg d'una fractura, presenta tres boques que es troben subdividides per alguns blocs encastats. L'accés normal s'efectua per la boca inferior.
Després de davallar 2 m arribem a una galeria recta que podem recórrer durant 12 m abans que un pou ens barri el pas. Mitjançant tècniques d'oposició podem superar l'obstacle i arribar a l'altre cantó, on la galeria continua amb traçat ascendent i ens situa sota la vertical de la boca superior.
El pou dóna accés a una vertical de gairebé 5 m i aterra a la part alta d'una galeria que continua en ambdós sentits. Cap al NE s'inicia una rampa amb fort pendent (prop de 45 graus) que després de 13 m ens situa a la cota més fonda de la cavitat (- 26 m). Cap al SO podem recórrer una galeria de 12 m. Paral·lelament a ella i a un nivell superior es desenvolupa una altra galeria amb 8 m de recorregut.
  • Municipi: Nou de Berguedà, La
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Catllaràs - Rasos de Tubau
  • Última revisió: 2021-02-22 16:29:50

A uns 450 m al NNO de Malanyeu, a curta distància del Grau, un curiós pas natural que a manera de bretxa amb blocs encastats permet superar una cresta rocallosa que davalla pel cingle del Devesó. Sortint de l'església de Malanyeu prendrem la pista que al poc passa pel costat de la masia de Cal Frare.
Un centenar de metres després l'abandonarem per seguir un camí que surt per l'esquerra (marques de pintura groga i blanca), creuarem el rec del Griell i poc després arribarem a Cal Sastre.
El camí comença a davallar, fa alguna marrada i arriba a un altre camí que seguirem cap a la dreta. Poc després el camí puja fort tot fent alguna marrada fins arribar al pas del Grau. Just passat aquest, veurem un estret corriol a l'esquerra que en pocs metres ens ha de situar a la boca inferior de la cavitat.

La cavitat havia restat inèdita espeleològicament fins el 9 de novembre de 2020 que va ser visitada per per dos membres de l'Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès i del Grup d'Espeleologia de Badalona, tot fent els treballs de catalogació.
Anteriorment havia estat explorada per membres del Club Esquí Berguedà que no van fer pràcticament cap divulgació. Una dona gran que havia viscut a Malanyeu la coneixia com a Cova de Ratpenats. També havia sortit referenciada a un itinerari excursionista com a Cova del Grau.

topo 0: Avenc del Grau

foto 0: Avenc del Grau
foto 1: Avenc del Grau
foto 2: Avenc del Grau
foto 3: Avenc del Grau
foto 4: Avenc del Grau
foto 5: Avenc del Grau
foto 6: Avenc del Grau

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 16-11-2020. Dades: Ferran Cardona (ECMB) i Josep Cuenca (GEB)