Espeleo World

Avenc del Cim de l'obaga del Pollo

Avenc que sembla arribar a uns 100 m. de fondària a la Serra del Boix (Baix Ebre)

Penjades en el cingle es troben les sis boques que donen accés al pou d'entrada, tres de les quals desemboquen verticalment i les altres tres lateralment. Per la boca més alta el pou presenta una vertical de 19 metres, accedint a una cambra de regulars dimensions i d'aspecte campaniforme. En el seu punt més baix s'inicia una estreta i alta galeria que, per una successió de petits pous i ressalts entre blocs arriba a un punt en que es fa impracticable.
El 2 d'abril de 2016, els companys de la Secció d'Espeleo i Barrancs de la UEC – Tortosa publicaven en el seu blog la següent informació després d'unes visites a l'avenc uns dies abans:
Aquest es troba a escassos 200 metres de l'avenc del Camí de la Xàquera, tot i que deixa de ser atractiu pel seu difícil accés.
A l'avenc de Xàquera fa pocs anys es va ampliar la cavitat en més de 100 metres de profunditat, arribant a la cota de -180 metres. Aquest fet suposa una petita esperança de descobrir coses noves.
En aquesta zona es poden trobar més cavitat de diferents tipus, és un punt calent per a practicar l'espeleologia, on es pot veure la gran diàclasi que és la que crea l'avenc de l'Obaga del Pollo.
En una de les exploracions després de fer algun pas exposat ens va semblar sortir de la topografia, ja que anàvem per un pis superior que no apareixia, i tampoc un pou de 10 metres. Aquella topografia era molt senzilla per la cavitat que s'estava descobrint, hi havia molts ratpenats i diferents insectes. Després del pou es va tancar la cavitat, amb la casualitat que un ratpenat va entrar per una petita escletxa i no va tornar a sortir, això volia dir que la cavitat continuava, però no s'hi podia passar.

Un altre dia amb l'ajuda del nostre estimat Cantero vam superar el pas del Bitxo, dos gateres seguides que estan fora de la topo. Després d'aquest pas ve una rampa estreta que dóna lloc a una diàclasi, on trobem un pouet de 10 metres desgrimpable, en aquest punt es comença a obrir la cavitat i... sorpresa! un altre pou de 20 metres, també desgrimpable. Continuem baixant fins a la galeria Càtar, una de les galeries més boniques, on encara es pot veure un altre pou d'uns 15 metres, però aquesta vegada es va tancant i ja no s'obri més. Calculem que estem sobre els 100 metres de profunditat, tot un èxit!
De moment (novembre de 2017) aquesta informació no ha estat ampliada ni tenim novetats al respecte. Òbviament, les cotes de fondària i recorregut són de moment provisionals a l'espera de tenir més notícies al respecte i la topografia corresponent.

• Municipi: Perelló, El
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Serres de Cardó i del Boix
  • Última revisió: 2017-11-03 11:51:15

A ponent de la Mola del Boix (Serra del Boix).
L'accés es pot fer des de la carretera TV-3022 de el Perelló a Rasquera i poc després del km. 7, a l'esquerra surt una pista (GR-192), abans d'arribar al Mas de Vetetes, a la dreta surt una pista que segueix el GR i al poc es torna a desviar a la dreta cap al Mas de Naqueres i ja des d'aquí s'enfila cap a la carena de la Serra del Boix. En aquest punt surt un corriol que segueix la carena en direcció N, cap al cim culminant del massís (Xàquera o Creu de Santos), però abans passa per una dolina amb aigua al seu fons (Bassa del Boix), travessa la Mola del Boix i gira cap a ponent. Més endavant es troba al mig del camí l'avenc del Camí de Xàquera i una mica més endavant, la carena se'n va cap al N, al cim del Pollo (límit municipal amb Tivenys), abocant-se cap a un tributari del barranc del Clot del Pastor. Pocs metres per sota del camí i en un cingle, es troben penjades les diferents obertures de la cavitat.

La primera exploració va ser portada a terme per membres del GES – CMB el juny del 1954.

Topos

Media

Biblio

1. Montoriol, J. y Andrés, O. (1955).- Estudio geoespeleológico de varias cavidades del borde oriental de la Sierra del Boix (Tarragona)” Speleon VI (4): 257-277. Universidad de Oviedo.
  1. SIE (1984).- “Resultat de les exploracions realitzades a la zona del Perelló (Baix Ebre)” EspeleoSie (27): 76-97. SIE – CE Àliga. Barcelona.