Avenc del Camí de Xàquera

Avenc de 180 metres de fondària a Tivenys (Baix Ebre) Tipus: Avenc

La boca de la cavitat, tapada amb una reixa de ferro sense fixar, es molt estreta i dona pas a un ressalt de 3,5 m. també estret i prou limitat que ens deixa en una fractura d'orientació N-S. Tot seguit trobem una rampa amb molta pedra solta (precaució amb les pedres) i un pou de 26 m. A la base i en direcció nord accedirem a una bonica saleta amb formacions (saleta de la columna). Si pel contrari continuem en direcció sud, trobarem una nova vertical de 6 m. seguida d’una altra de 15 m. Així arribem a la base del pous de entrada on podem recórrer la fractura en ambdues direccions. Aquests pous d’entrada constitueixen el primer sector de la cavitat.
Sota del pou de 15 m. i en direcció sud trobem una petita obertura a ras de terra que dona pas al segon sector de la cavitat. En aquest sector predominen els passos estrets i la existència de moltes petites plantes. La fractura que forma la cavitat, es presenta plena de materials clàstics per lo que la progressió es torna més incomoda.
En un punt d’aquest caos de blocs podem accedir a un pouet molt concrecionat i una saleta molt bonica, amb un petit llac. Continuem davallant diferents ressalts i superant diverses estretors, algunes d'elles han estat desobstruïdes. Finalment arribem a la capçalera del pou de la butxaca (P-10) que ens deixa en una sala mes ampla (sala del peluquero de Ben Laden) a la cota de -100 m. A la sala també podem accedir per la via de les gateres evitant baixar el P-10.
Per accedir al tercer sector de la cavitat tindrem que superar el pas de glòria o el pas de la discòrdia, les dues son estretors selectives. Superada l’estretor podem agafar dos vies. Per seguir la via mes directa davallem un pou de 10 m. i a continuació accedirem a la capçalera del pou Camelot (P-55). A la meitat d’aquest pou podrem accedir també a l’altra via. El pou Camelot, en la segona part es fa molt ample i les seues parets estan molt decorades per boniques colades. A la base tenim una sala molt bonica. Des d’ací podem pujar una rampa que ens duu a unes sales amb grans blocs, o bé continuar per una estreta fissura mitjançant un passamà que ens deixa en un pou de -9 m. A la base del P-9 ens situem en el punt de màxima fondària de la cavitat (-177,2 m.). Des d’ací i en direcció sud, podem recórrer la galeria Corri.
Si estan situats sota el pas de la glòria, agafem la via nord, trobarem un passamà descendent seguit d’una vertical de 20 metres, que ens deixa en la gran galeria de Xàquera. Esta es la zona més ampla de l’avenc. Des de la base del pou: en direcció sud connectarem amb el pou Camelot a la seua meitat; en canvi, en direcció nord davallarem una rampa amb blocs. En la part final de la gran galeria de Xàquera podem accedir a un parell de pous menudets: el pou del sumidero fangós (desgrimpable) i els pouets de Cantero (P-9 + P-7).
  • Municipi: Tivenys
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Serres de Cardó i del Boix
  • Última revisió: 2014-03-08 15:24:53

A ponent de la Mola del Boix (Serra del Boix).
L'accés es pot fer des de la carretera TV-3022 de el Perelló a Rasquera i en arribar al km. 7,2 a l'esquerra surt una pista (GR-192) en direcció a les pintures rupestres; abans d'arribar al Mas de Vetetes, a la dreta surt una pista ja de terra que segueix el GR i al poc es torna a desviar a la dreta cap al Mas de Naqueres on podem topar-nos amb una cadena, si està tancada caldrà començar a caminar per la pista fins arribar a un collet on surt un corriol que segueix la carena en direcció N, cap al cim culminant del massís (Xàquera o Creu de Santos), però abans passa per una dolina amb aigua al seu fons (Bassa del Boix) i poc abans d'arribar al cim del Pollo, trobem l'avenc clarament visible per estar tapat amb una reixa al mig del camí. El temps estimat d'aproximació és de 45 minuts des de la cadena de la pista fins a l'inici del corriol, i de 30 minuts des de l'inici del corriol fins a l'avenc.
Per accedir a la cavitat es interessant posar-se en contacte amb la UEC de Tortosa, doncs hi ha la possibilitat de que obrin la cadena que hi ha a l'inici de la pista que duu al Coll de Xeta, on deixarem els vehicles.

Descobert i desobstruït per membres del GIE – CE Gràcia cap a l'any 1972 o 1973 després de les primeres exploracions a l'avenc Solsona, calculant-li una fondària de 62 metres. Cap al 1980 membres de l'EC Gràcia fan el primer aixecament topogràfic que coneguem. El 1983 La SIE del CEA realitza una nova topografia on li atorguen -76 metres de fondària.
Desconeixem la data exacta en la que en Joan Tirón (UEC Tortosa) visita la cavitat, amplia la zona de la boca i posa una reixa en la boca per evitar accidents.
L’any 2011, en una visita a l’avenc realitzada per Cantero, Tomàs i Salvador de la UEC de Tortosa, Pep del S.I.T. de Tarragona i Diego Mota de l’ESPEMO, van observar que al final de l’avenc, traient uns blocs, la cavitat continuava.
Durant els anys 2011 i 2012, en successives visites d’exploració i diverses desobstruccions van assolir la cota de -177,2 m.
Els dies 22 i 23 de desembre de 2012 es va realitzar la nova topografia.
Novament en una visita realitzada el dia 2 de febrer de 2014, membres de la UEC de Tortosa, desobstrueixen un pas summament estret i accedeixen a una estreta diàclasi que els permet baixar fins a -180 metres de fondària, realitzant un croquis del tram explorat.

topo 0: Avenc del Camí de Xàquera

foto 8: Avenc del Camí de Xàquera
foto 9: Avenc del Camí de Xàquera
foto 10: Avenc del Camí de Xàquera

1. SIE (1984).- “Resultat de les exploracions realitzades a la zona del Perelló (Baix Ebre)” EspeleoSie (27): 76-97. SIE – CE Àliga. Barcelona.
  2. Valles, J. de (1981).- “Recull de cavitats catalanes” Exploracions (5): 91-102. EC de Gràcia. Barcelona.
  • Coordenades, fotografies de Saba i Rafel i dades actualitzades facilitades per la secció d'espeleo i barrancs de la UEC de Tortosa. http://uecbarrancs.blogspot.com/
  • Coordenades, Topografia, fotografies i dades actualitzades facilitades per Luis Almela (Espeleo Club Castelló).