Avenc de Vallbona

Magnífic pou de 23 m. de fondària a Garraf (Sitges)

La cavitat presenta una gran boca d'uns 12 metres de longitud per 5 metres d'amplada, orientada en direcció NE, que és la de la diàclasi sobre la qual està estructurada. L'avenc consta d'un únic pou que arriba als 23 metres de profunditat; a partir de la cota – 3, les dimensions del pou oscil·len entre els 9 i els 4 metres.
Sembla tractar-se d'una cavitat típica de rascler de dimensions extraordinàries i formada a partir de nombrosos punts d'infiltració que han originat diferents cavitats embrionàries, unides posteriorment per coalescència i anastomosi longitudinals. No apareix la més mínima mostra de morfologia litogènica i es pot observar un enorme desenvolupament de les formes produïdes per l'erosió i la corrosió.
  • Municipi: Sitges
  • Comarca: Garraf
  • Unitat: Garraf, el
  • Última revisió: 2015-03-13 16:33:51

Des del Bassot de l'Arbre cal dirigir-se cap al puig de l'Olla i seguir per les zones planes de la Cocona de la Sivina (Turó de Vallbona). En el seu vessant SE s'inicia un torrent que baixa cap al fondo de Vallbona i a uns 200 metres de distància des del turó, al mig de la llera, es troba la boca de l'avenc, voltada per fora i des de dins per una exuberant vegetació.L'amic Lluís Muntan ens proposa un altre itinerari (només apte per a bons caminadors del Garraf) que s'inicia a l'aparcament de l'escola de golf de Garraf, a l'O del turó de Cova Fumada, d'on surt un camí en direcció SO. Al cap de 250 metres, el camí gira sobtadament quasi 180º i el seguim tot vorejant la pedrera pel seu llavi superior uns 500 metres. Aquí, deixant un ramal que va cap a l'esquerra, seguim per un corriol sempre en direcció N i en forta pujada. Aquest corriol es fica en un camp de rascler i un cop passat el Morro Curt, es perd. Continuem en direcció N tot cercant les millors passeres, fins arribar al cim de la carena, no gaire lluny del turó de Vallbona, on està la Cocona la Sivina. Girem en direcció a l'esmentat turó i veurem que a la nostra esquerra es forma el fondo emissari del de Vallbona. Haurem de baixar uns 150 metres de distància per anar a trobar la boca a la llera d'aquest fondo.

En els seus respectius catàlegs de Garraf, tant F. Termes (1952) com J. Borràs (1974) indiquen que la primera exploració de l'avenc va ser portada a terme per Faura i Sans (sense especificar l'any). Nosaltres no hem sabut trobar cap informació sobre aquesta suposada exploració. Més recentment, E. Aragonès, en el seu excel·lent treball: “Faura, espeleòleg” (2009), també deixa constància de no haver trobat dades al respecte.
Curiosament, en un treball inèdit de J. Borràs (1978) en ocasió del 30è aniversari del GES, fa una recopilació exhaustiva de totes les cavitats explorades pel GES entre 1948 i 1978, fornida a partir d'un buidat del llibre d'activitats del Club. Aquí consta que la primera exploració de l'avenc de Vallbona va ser portada a terme per membres del GES el mes de febrer de 1950.

topo 0: Avenc de Vallbona

foto 0: Avenc de Vallbona
foto 1: Avenc de Vallbona
foto 2: Avenc de Vallbona
foto 3: Avenc de Vallbona
foto 4: Avenc de Vallbona

1. Borràs, J. (1974).- Catálogo espeleológico del macizo de Garraf. Vol. II. 166 pp. Barcelona.
  1. Montoriol, J.; Muntan, L. (1961).- “Resultado de nuevas investigaciones sobre el karst del Pla de les Basses (Macizo de Garraf, Barcelona)” Speleon. T.12 (1-2): 35-53. Universidad de Oviedo.
  • Coordenades, fotos retolades i situació facilitades per Lluís Muntan (GES - CMB)
  • Fotografies sense retolar facilitades per Jordi de Cabo, extretes del blog “espeleo y Fotografia”, post del dia 8 de març de 2015.