Avenc de les Senioles

Avenc constituït per una única sala de notables dimensions, a Ulldecona (el Montsià)

Boca dividida en dos per un pont de roca. Per la més gran (1 x 0,5 m) es penetra en un curt conducte vertical que de seguida comunica amb el provinent de la segona boca, més estreta. Després de 5 metres accedim pel bell mig del sostre d'una sala circular d'uns 35 metres de diàmetre i entre 10 i 14 metres d'alçada mitja. La base del pou està ocupada per un gran con d'enderrocs i força deixalles provinents de l'exterior. Des de la base del pou la planta baixa en rampa en diverses direccions, en un punt de la sala hi trobem una muntanya de guano de rat-penat de més de 2 metres d'alçada. Pel costat més occidental i mitjançant una forta rampa es pot arribar al nivell més baix de la cavitat on hi trobem algunes formacions parietals.
  • Municipi: Ulldecona
  • Comarca: Montsià
  • Unitat: Montsià, el - Godall
  • Bio: A l'interior de la cavitat i durant la visita realitzada el dia 1-7-2020 s'ha pogut constatar la presència d'una important colònia de quiròpters.
  • Última revisió: 2020-07-02 13:20:25

Per la carretera TP-3311 de la Galera a la Sénia, cap al km 14,500 a la dreta trobem el mas d'en Berga, just en la cruïlla del lligallo de Sant Jaume que ve d'Ulldecona, ens desviarem a la dreta i seguirem durant 960 metres en que prendrem una pista a la dreta que seguirem durant 1,640 metres, aquesta acaba davant un camp de “malea”, a l'esquerra tenim un camp d'oliveres on es pot deixar el vehicle, mentre que a la dreta segueix un camí que als 85 metres ens situa en un altre camp d'oliveres, seguirem a l'esquerra per aquest camp pel costat de la “malea” fins arribar al mur de pedres que limita el camp d'oliveres, llavors seguirem a la dreta paral·lels al mur fins que aquest s'acaba, uns metres abans d'acabar-se, cal passar el mur i a partir d'aquí trobem un corriol entre la “malea” que en 40 metres en direcció W38N ens portarà fins la cavitat. A la boca hi trobem un vell bidó metàl·lic, que s'utilitza per evitar que ningú pugui caure, cal tornar-lo a posar, però deixant marge per tal de que pugin passar els rat-penats. La segona boca està tapada amb troncs pel mateix motiu.
Cal anar amb compte a l'època de recollida de l'oliva, ja que als pagesos no els hi agrada que els hi trepitgin les olives que cauen al terra.

La primera notícia que tenim de la seva exploració correspon a membres del GES – CMB el novembre del 1958, restant inèdita.
Cap a la dècada dels anys 1970 va ser visitada i topografiada per components del Grup Espeleològic d'Ulldecona, però no tenim noticia que s'hagi publicat mai res respecte a la cavitat.
El nom que se li va donar a la cavitat no és massa correcte, ja que la zona on es troba es coneguda com el Pla de Bollaires, les Senioles queden més al Nord.
Després de diversos intents de localitzar-la per part de diversos grups, finalment és Agustí Barceló d'Ulldecona qui, després d'alguns mesos de recerca, la localitza el juny de 2020 i ens facilita la situació, tot acompanyant l'equip d'Espeleoíndex. Tot i això, és evident que més gent coneix la situació, ja que els “spits” que trobem a la boca són relativament recents.

topo 0: Avenc de les Senioles

foto 16: Avenc de les Senioles
foto 17: Avenc de les Senioles
foto 18: Avenc de les Senioles

• Situació i coordenades facilitades per Agustí Barceló (Ulldecona)