Avenc de la Solana de Ca la Torre

Avenc de 31 metres de fondària a Pratdip

Una llarga esquerda plena de vegetació dóna accés per la part més alta de l'esquerda a un pou de 13 metres, seguit d'un nou ressalt de 6 metres que ens deixa a l'inici d'una curta rampa que ens porta a un nou ressalt de 3 metres, seguit aquest d'una nova rampa i un altre ressalt de poc més d'un metre, una nova rampa ens porta fins el punt més baix de la cavitat, aquí s'inicia una rampa ascendent que acaba en un caos de grans blocs, poc abans d'arribar al final d'aquesta rampa ascendent, trobem al terra un pouet de poc més d'un metre que forma una petita saleta entre els blocs.
Situats a la base del pou d'entrada, trobem una galeria que seguint l'esquerda en direcció Est, ens porta mitjançant un estret pas entre blocs i vegetació a l'exterior, en la part acinglerada del barranc.
La cavitat s'ha instal·lat amb 2 parabolts de 8mm fixos a la capçalera i 2 multimontis als pous, els quals han estat retirats.
  • Municipi: Pratdip
  • Comarca: Baix Camp
  • Unitat: Serra de Llaberia - Colldejou
  • Última revisió: 2019-10-27 15:58:16

Situat a la Solana de Ca la Torre, a la part baixa del vessant S del Puig del Marquès.
El camí més factible és des de la carretera T-310 de Mont-roig del Camp a Pratdip, per l'accés a la urbanització les Planes del Rei que és troba en el quilòmetre 24,250.
Vuitanta metres abans d'arribar a les primeres cases, i a la cruïlla de l'avinguda de Pratdip amb el carrer de la Magnòlia, girarem 180 graus a la dreta per un camí asfaltat en pujada que quan arriba al pla cal seguir la pista principal on de seguida s'acaba el tram asfaltat. Des del punt on hem fet el gir de 180 graus, recorrerem 450 metres on trobarem una desviació que seguirem per la dreta, als 750 metres des de l'inici trobarem una nova desviació que seguirem per l'esquerra, al cap de pocs metres es tornen a retrobar ambdues pistes, però la de la dreta està en molt mal estat. Als 960 metres des de l'inici trobarem una nova desviació que seguirem per l'esquerra, als 1.230 metres de l'inici una nova desviació que seguirem per la dreta i als 1.730 metres de l'inici deixarem el vehicle per seguir a l'esquerra per una pista molt malmesa, aquesta la seguirem fins que s'acaba, en que haurem recorregut 2.420 metres des de l'inici. En aquest punt ens atansarem al vessant del barranc des d'on es veu la boca de l'avenc a tocar de cingle en el vessant contrari del barranc. Buscarem el millor pas per baixar fins el llit d'aquest i un cop al fondo del barranc remuntarem el vessant contrari en direcció a la cinglera on trobarem la cavitat.
Per circular per la pista és aconsellable un vehicle tot terreny.

Explorat per la SIE – CE Àliga el novembre del 1972. Es va fer una topografia però mai es va arribar a passar a net i es va perdre.
Uns 30 anys més tard, l'amic Floren Fadrique (SIE – CEA) en una de les seves sortides de recerca biospeleològica, el va poder localitzar i visitar-lo, facilitant unes dades de situació força aproximades.
L'octubre del 2019 membres de la SIE del CEA i de l'ERE del CEC el localitzen i topografien.

topo 0: Avenc de la Solana de Ca la Torre

foto 9: Avenc de la Solana de Ca la Torre
foto 10: Avenc de la Solana de Ca la Torre
foto 11: Avenc de la Solana de Ca la Torre

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1984).-”el Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre”. Catàleg espeleològic de Catalunya. (Vol.7):283 pp. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Miñarro, JM.; Lázaro, P. (1977).- “Breves notas descriptivas sobre algunas cavidades de la Serra de Llaberia (Baix Camp, T).” EspeleoSie (20): 45-63. SIE del CE Àliga. Barcelona.
  • Dades, coordenades, situació, topografia i fotografies han estat facilitades per Francesc Rubinat (ERE-CEC) i Juli Serrano (SIE-CEA).