Avenc de la Clota

Cavitat de 30 m. de fondària a Begues

Per una boca de minses dimensions (0,56×0,75m) es davalla un pou de 10,70 metres de fondària que ens diposita a un lateral d'una interessant sala d'uns 6 metres d'alçada, 18 metres de llarg i uns 5,50 metres d'amplada. Als seus extrems es desenvolupen les dues vies de continuació de la cavitat. Si anem cap el NO, trobarem un pou de 8 metres. A mitjana alçada membres del GEB van fer una desobstrucció que fineix als dos metres. Després dos ressalts, un de 3 m i un altre de 3,40 m, arriben indistintament a una rampa que ens aboca a unes gateres verticals que baixats 5,20 metres ens porten a una petita galeria que acaba de seguida. Aquí s'arriba a la màxima fondària de la cavitat (-30 m.). Aquest últim tram de gateres era totalment inèdit, ja que havia estat desobstruït per membres de l'EGAN. Si tornem a la sala, i ens dirigim cap al SO, trobem l'altra via, també desobstruïda per l'EGAN, aquí, als pocs metres, trobem una gatera horitzontal super selectiva, d'un metre d'amplada per 0,28 metres d'alçada, passada aquesta, anirem baixant per passos estrets i alguna saleta intermèdia, fins a un altra saleta on trobem dos pouets, un acaba als 26,50 metres i l'altre queda bloquejat per un bloc i donà una cota de -28 m. Si bé, la continuació és evident, s’hauria de continuar la feixuga feina de desobstrucció.

• Municipi: Begues
  • Unitat: Garraf, el
  • Última revisió: 2022-01-27 15:08:21

Sortint de Begues per la pista a la Plana Novella, un cop passat el trencall del cementiri, es troba la pista (tancada) que va cap a la Clota. Seguint-la fins pocs abans d'arribar a les ruïnes d'aquesta antiga casa, a mà dreta hi ha un trencall que planeja en direcció S. Pocs metres després de passar per sota d'una línia elèctrica, surt un camí a l'esquerra que cal seguir uns metres fins arribar a l'alçada de la torre elèctrica. En aquest punt cal remuntar cap al SO fins a un antic camp de conreu, trobant l'avenc al peu del marge de pedres que el delimita.

Descobert i explorat cap a l'any 1966 pel Grup Espeleològic Coves i Avencs de l'AE Roca (precedent de l'actual Espeleo Grup UME de Gavà).
Recentment, membres de l'EGAN (Igualada) van desobstruir uns passos als dos extrems inferiors de l'avenc.
El maig de 2021 es va fer una jornada de neteja de la cavitat convocada per la Vocalia d'Ecologia de la Federació Catalana d'Espeleologia en la que van participar membres del GE Badalona, SIRE-UEC Sants, EGAN Igualada i CE Castellar del Vallès que, en dos dies, van extreure gran quantitat de deixalles de l'avenc i van procedir a realitzar una nova topografia de la cavitat incloent els conductes nous.

topo 0: Avenc de la Clota
topo 1: Avenc de la Clota

foto 0: Avenc de la Clota
foto 1: Avenc de la Clota
foto 2: Avenc de la Clota
foto 3: Avenc de la Clota

1. Borràs, J. (1974).- Catálogo espeleológico del macizo de Garraf. Vol. III . 207 pp. Barcelona.
  • Fotos 'JNC' facilitades per Jordi Navarro, (Centre Excursionista de Castellar del Vallès).
  • Actualització de dades i topografia (2021) extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 12-7-2021