Avenc de l'Espanyol

Important esquerda de 55 m. de fondària a Mont-ral

S'inicia per una galeria en pendent d'uns 15 metres de llarg per a continuació seguir per un tram vertical d'uns 14 metres i des d'on ja es pot observar la gran diàclasi que forma la cavitat. A la base d'aquest primer pou i en direcció SE dóna inici una galeria remuntant reomplerta per grans blocs. En direcció NO, seguint la fractura principal segueix un pou de 9 metres que porta al bell mig d'una rampa descendent ocupada per importants materials clàstics. Entre ells es pot seguir per un nou pou d'uns 10 metres de desnivell que aterra als fons d'una base estreta i allargada totalment ocupada per blocs. En el tram final d'aquesta planta, encara es poden remuntar uns 6 metres per arribar a una curta galeria penjada i originada entre els blocs.
  • Municipi: Mont-ral
  • Comarca: Alt Camp
  • Última revisió: 2017-10-15 12:00:13

Des de Mont-ral seguirem el camí de la Foradada que passa pel Serrat dels Avencs. Un cop passats l'avenc de l'Os i l'avenc del Teix, trobarem a la dreta un corriol (ED50 X:339783; Y:4572642). Seguirem aquest corriol durant 55 metres, llavors ens desviarem uns 15 metres a la dreta, en direcció a la cinglera, on trobarem la cavitat.

Com les altres cavitats properes, no tenim coneixença de qui i quan es va portar a terme la primera exploració. Pensem que podrien haver estat espeleòlegs de Reus a les primeries dels anys 1960. Malgrat que actualment és més coneguda com avenc de l'Espanyol o del Dr. Español (tampoc hem pogut esbrinar per quina raó), molt possiblement la denominació original va ser la d'avenc d'en Cavallé.

topo 0: Avenc de l'Espanyol

foto 9: Avenc de l'Espanyol
foto 10: Avenc de l'Espanyol
foto 11: Avenc de l'Espanyol

1. Borràs, J.; Miñarro,JM.; Talavera, F. (1978).-Catàleg Espeleològic de Catalunya. Vol. 2 (l'Alt Camp, la Conca de Barberà,el Baix Penedès i el Tarragonès):246 pp. Ed. Poliglota. Barcelona.
  2. GIEM (1972).- “Cavidades topografiadas en la Serra de Prades y lista de las mayores cavidades” Com. II Simposium Met. Espeleológica. SIE i CRE. Barcelona.
  3. Tolrà, A. (1977).-”Apuntes espeleológicos para el mejor conocimiento del karst dels Mollats”. Boletín SIEP (6):3-20.SIEP-CE Poblet. Barcelona.
  • Actualització de fitxa l'octubre de 2017, fotografies facilitades per Julio Serrano i Francesc Rubinat.