Avenc de Can Garrigosa

Avenc de 43 m. de fondària a Sant Llorenç del Munt

Una boca terrosa de 1,5 metres de diàmetre ens permet d'accedir a un pou de 60º d'inclinació, desenvolupat sobre una important diàclasi. Els primers 10 metres són molt terrosos i ens porten a un repetjó des d'on es continua per un pas estret continuant la rampa uns 10 metres més fins a un ressalt de 3 metres, on s'arriba a un important replà a la cota – 21. Després d'un fraccionament, es davalla una vertical de 4 metres per seguir altre cop en rampa durant 8 metres més, on es supera un fraccionament per caure en vertical de 7 metres fins a la planta final de la cavitat, en pendent vers el N, on assoleix els 42,6 metres de profunditat màxima. Pel damunt d'aquest punt puja una xemeneia de 15 metres, on trobem un replà en un racó on es pot observar l'únic punt de la cavitat amb una mica de concreció.
  • Municipi: Matadepera
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Sant Llorenç del Munt

Des de Can Garrigosa ens situarem a l'era que hi ha al darrera de la masia; seguirem 20 metres per una pista i trobarem un edifici a la nostra esquerra. Deixarem la pista i seguirem en direcció N per un corriol que s'enfila pel dret al turó de darrera el mas. Després de 60 metres tallarem una altra pista que planeja. Seguirem pujant pel corriol 80 metres més en la mateixa direcció i en aquest punt girarem 90º a l'esquerra, planejarem 30 metres més cap al NE i trobarem la boca de la cavitat enmig d'una clariana de bosc molt brut, a uns 10 metres per sota d'una carbonera.

El 29 de novembre del 1983, després de diversos dies de fortes pluges, s'enfonsà el tap de sediments que amagava l'actual avenc de Can Garrigosa. El dia abans, els masovers de la casa havien passat per aquell indret. El diumenge dia 4 de desembre, en Jaume Claverí i en Joan Boixader (GES – CM Terrassa) efectuaren la primera exploració duent solament una escala electron de 20 metres. La punta de l'escala quedava penjada en un ressalt aeri de 5 metres, on s'observava una continuació on ressonaven les pedres que s'hi llençaven. Dos dies després, en una exploració nocturna, quatre membres del GES – CMT van explorar l'avenc en la seva totalitat, fent un petit croquis. Després d'aquesta exploració, es tenen notícies de tres visites més, entre les quals n'hi ha una duta a terme per l'Espeleo Club Sabadell, que varen fer una topografia. El 6 d'octubre del 1984, membres de la SIS – CET van visitar la cavitat i feren l'única topografia que coneixem.

Badiella, X.; Badiella, E.; Claverí, J. (1986).- “L'Avenc de Can Garrigosa” SIS (10): 40-41 / Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (44): 1066-1067. Centre Excursionista de Terrassa.