Avenc de Bonrepòs

Avenc de 19 metres a Isona i Conca Dellà

Boca de 1'80 x 0'90 metres on una curta rampa de 2 metres ens aboca a un pou  de 15 metres de fondària, la base d'aquest en pendent s'acaba en una estreta diàclasi on al sòl entre mig de les pedres trobem una gran quantitat de restes d'ossos (alguns d'humans) així com alguna bomba  de la guerra del 36. Per estrany que sembli ja que en aquesta zona predominen els conglomerats, la cavitat es troba en calcàries bioclàstiques i calcoarenites.
  • Municipi: Isona i Conca Dellà
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Serres marginals - Est

Equivocadament , aquesta cavitat sempre s'havia catalogat a la comarca de la Noguera. En realitat pertany al municipi d'Isona i Conca Dellà i per tant a la comarca del Pallars Jussà.
Per accedir a la cavitat des del coll de Comiols seguirem la carretera a l'esquerra  en direcció a Sant Salvador de Toló. Abans del primer quilòmetre ens desviarem a l'esquerra per una pista en bon estat, al cap d'un quilòmetre i cent metres hi ha una desviació a l'esquerra que duu a la Casa Blanca, cal seguir recte en direcció a Cal Castellí i l'ermita de Santa Anna. Al cap de sis-cents metres trobem a la dreta uns camps de conreu, cal anar fins on s'acaba el camp i des d'allà vorejar-lo per la part esquerra, el camp torna a girar a l'esquerra, el seguirem uns 40 metres i llavors ens dirigirem cap al bosc en direcció sud uns 10 metres, on trobarem l'avenc.

Primera exploració realitzada per C. Ribera (ERE) a l'abril de 1965.

topo 0: Avenc de Bonrepòs

foto 0: Avenc de Bonrepòs
foto 1: Avenc de Bonrepòs
foto 2: Avenc de Bonrepòs
foto 3: Avenc de Bonrepòs
foto 4: Avenc de Bonrepòs
foto 5: Avenc de Bonrepòs

1. Escolà i Boada, Oleguer.(1970).-“Catàlogo Espeleológico del Montsec”. Espeleòleg (10-11): 453-541. ERE – CE Catalunya. Barcelona.
  2. Ribera, C; Viñas, R.(1966).-"Exploraciones en Comiols (Lérida). Geo y Bio Karst (9):22. Ed. J. Mª Armengou. Barcelona.