Avenc d'en Viladrich

Avenc de 38 metres de fondària a la Baronia de Rialb.

La boca dóna inici a una rampa que ens situa a la capçalera d'un pou de -14 metres, la base situada a -18 metres és molt irregular i es pot recórrer durant 12 metres, on un pas estret ens situa en un pou de 9 metres, la cavitat continua entre mig d'un caos de blocs, per una banda es poden baixar uns 3 metres, mentre que per l'altre entre blocs s'arriba a – 32 metres, un nou pas estret seguit d'un pou de 6 metres ens situen al fons de la cavitat a -38 metres de fondària.
  • Municipi: Baronia de Rialb, La
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Baronia de Rialb, la
  • Bio: Catopidae Bathysciinae: Speophilus fonti Jeann. Speonomus viñasi Escol. Recol·lectat per X. Bellés i J. Comas el 7 de març de 1971.
  • Última revisió: 2012-11-17 12:43:51

A Peramola, agafarem una pista que surt pel NO del poble i remunta fins superar la cinglera on agafarem una desviació a l'esquerra per dirigir-nos a Sant Martí de Montlleví, pel costat SO continua la pista en direcció a la masia (el que queda) de l'Arçosa. A partir d'aquí cal seguir el camí en direcció sud fins arribar als plans superiors de la serra de l'Arçosa on trobarem un desdibuixat camí que puja des de Pallerols, cal seguir-lo cap a l'O, fins que s'acaba, un centenar de metres més endavant i entre mig del bosc es troba la cavitat.

Degut a que en tota la zona de l'Arçosa hi trobem una tanca metàl·lica, suposem que per activitats cinegètiques, l'accés més adient encara que amb més recorregut a peu, seria des de Pallerols.

Coordenades aproximades sense massa fiabilitat.

La cavitat fou localitzada pel GE Pedraforca el 14 de febrer de 1971 en que acompanyats pel senyor Viladrich de Peramola els hi ensenyà el lloc on es trobava l'avenc, d'aquí que aquests li posaren el seu nom a la cavitat. Posteriorment el 7 de març del mateix any un altre equip del GEP explorà la cavitat fins a -20 metres, on iniciaren una desobstrucció que aconseguiren superar la setmana santa del mateix any fins a -30 metres. Un nou equip del GEP torna el 26 de novembre de 1972 i finalitza l'exploració.

topo 0: Avenc d'en Viladrich

1. Mor,J.; Montserrat,A.(1975).-”L'Avenc d'en Viladrich” Ildobates (VI):52-59. G.E. Pedraforca. Barcelona.