Espeleo World

Cova del Llop

Cova de 116 metres de recorregut a Sant Aniol de Finestres.

Presenta dos orificis d'entrada que tot seguit es transformen en un sol conducte estret, i que ràpidament gira a l'esquerra per baixar per baixar per un ressalt a una petita sala, la galeria s'estreny de nou per desembocar en una nova cambra. Des d'aquí segueix vers l'E per una galeria amb dos nivells; per l'inferior es gira cap a l'esquerra i es bifurca, però als pocs metres torna a unificar-se girant de nou 90º, ara a la dreta i esdevenir una galeria alta i estreta. Tot seguit s'eixampla i segueix endavant amb lleugeres ziga-zagues durant uns 50 metres més; en el darrer tram la secció ha baixat notablement i pren una forma arrodonida, amb una sensible entalladura al bell mig del sòl.
Un nou gir a l'esquerra i poc més endavant un altre a la dreta, permeten mitjançant un ressalt accedir a una galeria estreta d'uns 20 metres de longitud, que desemboca en una sala plena de blocs. En el seu extrem s'inicia una nova galeria paral·lela a l'anterior i que als pocs metres acaba en un petit pou final on fineix la cavitat.

• Municipi: Sant Aniol de Finestres
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Serra de Finestres
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2015-05-03 04:19:06

Al NO del Puigsallança, l'accés es realitza des del poble de Santa Pau, prenent el camí conegut com de l'escaler, passant a la vora del volcà Plaça Ribera i arribant fins el collet de Sant Jordi; el camí continua, es passa pel mas del Grau i va vorejant un torrent fins arribar a una font. El torrent s'ajunta amb un altre i aleshores cal remuntar aquest, seguint encara visible uns metres més el camí. Per arribar a la cova s'ha de seguir el primer afluent a la dreta segons el sentit de la marxa, i remuntar-lo trobem la cova de les Angúnies al bell mig del tàlveg, 130 metres més amunt i a pocs metres sobre el vessant esquerre del torrent s'obre la boca de la cova del Llop.
Una altra possibilitat d'accés seria des de Santa Maria de Finestres, on hi ha un camí senyalitzat fins el Puigsallança, la capçalera del torrent on es troba la cova s'inicia a 200 metres al NO d'aquest.
Coordenades a revisar i sense gaire precisió.

La primera exploració parcial fou realitzada els dies 28, 29 i 30 de juny de 1968 per la SIE del CEA, aquests tornen de nou del 21 al 24 de setembre del mateix any i realitzen la topografia, encara que aquesta no es publicaria fins l'aparició el 1980 del volum 4 del catàleg Espeleològic de Catalunya.
Hipotèticament aquesta cavitat podria tractar-se de la cova d'Angel Rull, explorada pel GIE del CE Gràcia l'octubre de 1966 a la qual li assignaren un centenar de metres de recorregut, però de la qual mai més se n'ha sabut res.

Topos

topo Cova del Llop

Media

Biblio

1. Borrás,J.; Miñarro,JM;Talavera,F.(1980).-”el ripollès, la garrotxa i l'alt empordà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 4):227-231. ed. Políglota. Barcelona.
  2. Marigot,E.(1967).-”Espeleologia a la Garrotxa”. Circ.C.E.Gràcia (295):4-5.
  3. SIE (1970).-”Relación cronológica de las exploraciones de 1968”. EspeleoSie (6):16-30.