Espeleo World

Avenc Nº1 de les Clivelleres

Esquerda de 22 m. de fondària a la Serra de les Clivelleres (Mediona)

La llarga esquerda que forma la cavitat es troba mig tapada per blocs i vegetació, tot presentant tres punts pels quals es pot penetrar a l'interior de la cavitat. La boca més factible és la situada a l'extrem NO, que dóna lloc a un pou de poc més de 7 metres. A la seva base i en direcció SE s'inicia una rampa a la que segueix un pouet entre blocs de poc més de 3 metres de desnivell; al seu fons dóna inici una rampa ascendent que segueix l'esquerda per sota de les altres boques i remunta molt a prop de l'exterior, tot continuant uns pocs metres més fins fer-se impenetrable.
De nou a la base del pou d'entrada i en direcció NO, es poden davallar 10 metres verticals fins arribar al fons de l'esquerda totalment ocupada per blocs i altres materials detrítics. Per entre ells es pot baixar una mica més fins assolir el punt de màxima profunditat a la cota – 22.

• Municipi: Mediona
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Bio: Troglocharinus variabilis portai  (O.Escolà; 1-5-1973 / 24-2-1974)

Des del nucli principal del municipi, Sant Joan de Mediona, cal prendre el carrer del Molí i seguir-lo tot vorejant la riera de Mediona, fins arribar a un desviament a la dreta que s'enfila cap la urbanització de Can Verdaguer. Un cop aquí cal seguir pels carrers que pugen cap el petit cim de la Talaia i poc abans d'arribar prendre el carrer que surt a la dreta i que continua per la pista de les Clivelleres. En el seu primer tram planeja i en una corba, a la dreta, surt un petit corriol que s'endinsa en el bosc tot baixant cap a un torrent ocupat al llarg i ample per un immens caos de blocs. A l'esquerra es perfila un petit cingle i al davant un altre, aquest paral·lel al torrent. Entre ambdós s'obre un pas per on continua el corriol que havíem perdut i ens porta al pla de la zona superior. Seguint a la dreta, arran de cingle, es troba la cavitat.

El dia 1 de maig del 1973, el Sr. Narcís Rucabado, aleshores president de la Secció de Geografia i Ciències Naturals del Centre Excursionista de Catalunya, junt amb el seu fill, van acompanyar l'Oleguer Escolà (ERE – CEC) a tres avencs que havien trobat feia poc en una de les seves excursions matinals des de Capellades. Es tractava de les tres boques del que es va anomenar Avenc nº 1 de les Clivelleres.
En una guia de natura de Mediona (E. Rafecas, 1995) fa esment d'aquest i de les altres cavitats tot anomenant-les, incorrectament, com avencs del Verdaguer.

Topos

topo Avenc Nº1 de les Clivelleres

Media

Biblio

1. Rafecas, Eduard (1995).- Mediona. Guia d'esports a la natura. 74 pp + mapa. Ajuntament de Mediona. · Dades inèdites i topografia facilitades per Oleguer Escolà (ERE – CEC)